Entimmeståget handlar om mer än bara minuter

Urbaniseringstrenden som pågår i Finland och världen är inte något ideologiskt påhitt utan en verklighet och utmaning som vi alla bör ta på största allvar.

Den positiva ekonomiska utveckling som pågår i vårt land är helt och hållet beroende av den utveckling och det arbete som pågår i landets största städer, inte bara i huvudstadsregionen.

Den nya regeringen måste erkänna de stora städernas enormt viktiga roll och ansvar inom näringslivs- och innovationspolitik och arbete inom hållbar utvecklings- och miljöpolitik.

Ett sätt för regeringen att stöda den positiva utveckling som finns i våra städer är att möjliggöra investeringar i spårvägar och annan tågtrafik.

En ny direktbana, 40 km kortare än den nuvarande kustbanan, mellan Åbo och Helsingfors har planerats sedan 1970-talet men aldrig gått vidare pga. beslut att istället reparera den befintliga kustbanan.

Projektet har dock levt vidare och under 2000-talet har den nya förbindelsen tagits i beaktande i landskapsplanerna i såväl Nyland som Egentliga Finland. 2016 beviljade Sipiläs regering 40 miljoner euro för fortsatt planering så man kan helt entydigt konstatera att banprojektet är det mest framskridna av dem som nu diskuteras.

Projektet är också en del av EU:s stomnätskorridorer och därför är möjligheterna att få EU-finansiering för projektet mycket goda.

För Åbo och Egentliga Finland är det av yttersta vikt att staten och regeringen förhåller sig positivt till entimmeståget mellan Åbo via Lojo till Helsingfors.

Ja, just entimmeståget mellan dessa städer och inte något annat som motståndarna för detta projekt så gärna vill påstå.

När bannätet är uppbyggt och den nödvändiga utrustningen är anskaffad så kan resan mellan Kuppis och Böle ta just en timme. Tyvärr har motståndarna, som det verkar finnas en hel del av, tydligen inte bekantat sig med detta banprojekt överhuvudtaget.

Istället för att se den enorma nytta denna nya bandragning skulle medföra försöker de stoppa ett projekt som har realistiska förutsättningar att genomföras och som skulle medföra otroliga möjligheter för hela södra Finland.

Många verkar se entimmeståget som ett hot mot kustbanan och dess utveckling. Så är inte fallet enligt oss eller för andra som förespråkar den nya bandragningen.

Kustbanan kommer självklart att fortsätta som en viktig bandragning för passagerar- och godstrafik även i fortsättningen.

Kustbanan kan och bör förbättras men inte på bekostnad av en ny bandragning med enormt positiv inverkan på hela södra Finland, en verklig framtidsinvestering.

Det är helt onödigt att försöka skapa motsättningar där det inte finns.

Entimmeståget är inte bara en bansträckning utan skapar ett pendlingsområde i hela sydvästra Finland för 1,5 miljoner människor vilket underlättar arbetskraftens och kompetensens rörlighet, företagens verksamhetsförutsättningar och deras möjligheter till nyinvesteringar.

Det skapar även nya möjligheter för städerna och kommunerna att planera sin markanvändning och infrastruktur.

För Åbo och Egentliga Finland skulle den nya tågförbindelsen skapa nya arbetsplatser, nya bostäder och överlag möjliggöra en fortsättning av den positiva ekonomiska tillväxt som finns i regionen.

Nyckeln till framtida tillväxt ligger i de stora städerna. Förhoppningsvis ser man inte detta som ett problem utan som en möjlighet för oss alla.

Nicke Wulff, Ulla Achrén och Ida Schauman
Fullmäktigegruppen för SFP i Åbo

En kommentar

  1. Inget fel med planerna om ”entimmeståget”, problemet är att det aldrig kommer att uppnå resetiden som i verkligheten kommer att vara aningen snabbare än dagens tåg. Detta är långsamt redan i dag och mycket långsamt och utdaterat om det blir färdigt om kanske 10 år OM det går enligt planerat, kommer antagligen att bli försenat med minst 5 år tyvärr.
    Gör om och gör rätt, bygg helt ny räls i hela landet som gör det möjligt att tågen susar fram i 400+ km/h och på samma gång så minskar behovet av inrikes flygen. Det skulle vara dags att skrota gammal tågstandard som är gammal rysk standard och ta i bruk riktiga snabbtåg.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*