En timme till tåget

Under vårvintern har vi igen blivit påminda om att underhållet av vägnätet är kraftigt eftersatt. Tjälskadorna har gjort vägarna till rena slalombanor.

Det har länge varit känt att anslagen för vägnätets underhåll har varit för små i många år vilket lett till att vägarnas skick och underhåll har försämrats år för år.

Enligt NTM-centralen kommer endast ca 200 kilometer av Egentliga Finlands och Satakundas vägnät som omfattar ca 6000 kilometer väg att få ny beläggning detta år. Det är mindre än en tredjedel jämfört med år 2016. Antagligen är situationen liknande i övriga delar av landet.

Enligt uppgift prioriterar NTM-centralen huvudlederna, skador på mindre vägar åtgärdas endast vid behov. Det blir sällan eller aldrig tur att ge de ”stillsammare” vägavsnitten ny beläggning, då de livligare trafikerade vägarna ska asfalteras med 5-10 års intervall.

Man har uppskattat att behovet av vägunderhåll och reparationer skulle kräva cirka 2,5 miljarder euMero. Men tills vidare har riksdagen inte beviljat pengar. Ju längre vi väntar desto dyrare blir det.

Vi seniorer prioriterar ”en timme till tåget” före en satsning på ett timmeståg, vem vet vart man hamnar då.

Kjell J Wennström
Ordförande
Svenska seniorer i Åboland r.f.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*