KORRIGERAD: Efter båtolyckan på Erstan — dessa regler gäller till sjöss

Ja, jag vill läsa mer!

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället
Redan prenumerant?
Logga in

3 Kommentarer

  1. Hej! Tack för din respons. Du har rätt i att artikeln på några punkter inte var helt rätt. Vi har nu korrigerat artikeln (i kursiv text längst ner i artikeln kan du läsa på vilka punkter artikeln korrigerats) och dessutom lagt in bilder som beskriver väjningsreglerna till sjöss.

  2. Dey ät nog synd att inte ÅU får en artikel som denna rätt. Hela artikeln borde skrivas om baserat på fakta.

    Michael har helt rätt i sin kommentar.

    Dessutom gäller för segelbåtar med vind från olika riktning i kollisionskurs, att den med vind från vänster (alltså i praktiken den som har bomen på höger sida) är väjningsskyldig. Värt också att notera, att vattenområde som används till navigering bildar en farled oavsett om den är markerad eller inte, och t.ex. den nämnda ”högerregeln” för motorbåtar gäller även där. Två mötande motorbåtar på kollisionskurs väjar båda till höger, men inte behöver man köra långa krökar (som många motorbåtar tycks göra) för att kunna passera mötande båt på höger sida. En liten kursänding i god tid även till vänster är ok då båtarna då passerar varandra på långt avstånd. Att hålla till höger i en farled är en rekommendation men ingen regel som ovillkorligen måste följas. Däremot står det i regelboken att korrigerande kursändringar ska vara tydliga och gjorda i god tid så att andra trafikanter förstår vad man har för avsikt att göra.

    Den som kryssar har inte automatiskt ”förkörsrätt”. Det finns inga förkörsrätter, endast väjningsplikter, och även vid kryss avgör vindriktningen eller vem som är högre upp i vind.

    Detta sagt är det änfå nog bäst att läsa reglerna som de står skrivna och inte lita på diverse tidningsartiklar, kommentarer till dessa, sociala medier mm.

    I marschfart vänder nog alla de segelbåtar jag har seglat för segel snabbare än med motor, och dessutom snabbare än min nuvarande motorbåt.

  3. En kommentar till följande påstående ”En segelbåt räknas som en motorbåt om seglet inte är uppe och motorn är på.” Enligt min uppfattning skall en segelbåt som går för motor följa väjningsreglerna för motorbåtar oberoende om den har seglen hissade eller ej. Segelbåt med seglen hissade men som går för motor borde signalera att den går för motor med en upp och ner svängd svart kon. Detta är något som största delen av segelbåtarna syndar mot. Antar att mången båtförare inte vet vad denna signal betyder. Där kommer vi in på diskussionen om regler och skolning.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*