”Det har blivit svårare att hitta svensk personal”

Hotell Scandic Plaza. Foto: Kim Lund

ÅU:s rundvandring i några hotell i Åbo visade att den svenska servicen fungerade förvånansvärt bra.

Kanske det var slumpen eller så har hotellen verkligen bemödat sig att anställa språkkunnig personal.

Det visar sig ändå att det inte alltid är någon lätt uppgift, säger Scandics hotellchef i Åbo Mika Henriksson.

Han talar själv en helt okej svenska, men vill ändå att intervjun görs på finska.

– Det har blivit svårare den senaste tiden, även om det inte så stor skillnad jämfört med tidigare år då det var lättare.

Något exakt svar på frågan vad det kan bero på har Henriksson inte, men han har en teori.

– Utbildningen har förändrats både inom hotell- och restaurangbranschen, men också annars. Förr var de sökande mera jämställda och hade läst svenska i skolan och språkkunskaperna var ungefär på samma nivå. Nu studerar många också utomlands.

Har det haft någon inverkan att svenskan blev frivillig i studentskrivningarna?

– Det kan hända att det syns om några år, men nu är det för tidigt att dra några slutsatser.

Henriksson säger att Scandickedjan lägger stor vikt vid personalens språkkunskaper, men att det beror på var man jobbar.

I köket är det inte till exempel lika viktigt att tala flera språk som när man jobbar med kundbetjäning.

– Ska man jobba i receptionen förutsätter vi att man förutom finska talar två andra språk.

Läs också:

ÅU testar: den svenska servicen på hotellen i Åbo är överraskande god

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*