Det får ta fyra dagar för brev att komma fram — brev är inte framtiden för Posten

Postens logistikcentral i Vanda. Foto: Pressbild/Posten

Posten nådde en magisk gräns under det andra kvartalet i år. Nu kommer över hälften av omsättningen från något annat än att dela ut brev. Det är första gången i Postens historia.

Posten håller på att ställa om sin verksamhet från brevutdelning till att bli ett företag med många affärsverksamheter. Brev är nämligen inte framtiden och det vet alla. Antalet brev som Posten levererade minskade med hela 13 procent under perioden april-juni jämfört med samma period i fjol.

Just nu satsar man mycket på e-handel och logistik. I år köpte Posten upp företaget Transval som sysslar med internlogistik, det vill säga att hjälpa företag som vill utlokalisera allt som har med logistik att göra.

Posten har dessutom lärt sig av sina tabbar och sysslar inte längre med gräsklippning eller snöskottning. Men nog med hemvårdstjänster. De försök som man gör ska stödja kärnverksamheten, säger Tom Jansson, ekonomi- och finanschef vid Posten. Enligt honom finns det synergieffekter av att posten levererar till exempel matförpackningar till äldre.

Posten har som mål att dra ner på kostnaderna med 150-200 miljoner euro mellan åren 2019 och 2021.

— Volymen på brev går ner. Vi kommer att vara tvungna att minska vår kapacitet och våra kostnader, säger Jansson.

I mars meddelade ni att Posten flyttar en del administrativa tjänster till Estland där lönenivån är lägre. Är det så ni ska spara in 150-200 miljoner euro?

— Vi har inga planer på att flytta fler tjänster utomlands, men vi tittar på olika möjligheter för att förbättra vår kostnadsstruktur och bli mer effektiva. Vi har verksamhet i elva länder redan, så det var ett naturligt steg.

Ett annat sätt som sparar kostnader är att Posten i mars förlängde leveranstiden på brev. Numera ska brev levereras inom fyra dagar i stället för 2-3 dagar som det var tidigare.

Hur ser du på postens kärnverksamhet – är det att dela ut brev och paket till finländare eller är det att bli ett stort bolag som konkurrerar med DHL och UPS på en global marknad?

— Att dela ut brev är fortfarande en av våra kärnverksamheter. Det är inte frågan om saken. Men när volymen minskar måste vi också göra något annat. Vi måste utveckla bolaget och gå in i e-handel och logistiktjänster.

Tom Jansson, ekonomi- och finanschef vid Posten. Foto: Sören Jonsson

Paketautomater tar över

Lasse Huttunen, chef för Postens nätverk av serviceställen och paketautomater berättar att man installerade de första paketautomaterna 2011. Under de senaste åren har användningen ökat.

— Vår strategi är att utvidga nätverket av paketautomater. Vi vill att de flesta paket som vi levererar ska gå via paketautomaterna. Ännu är det inte möjligt. En del webbaffärer skickar inte tillräckligt med digital information till oss. Mottagarens telefonnummer kan till exempel saknas.

Enligt Huttunen har finländarna fattat tycke för automaterna, och det är det som sporrar utvecklingen. Han säger att automaterna är något som Posten är väldigt stolt över och att Finland var något av ett föregångarland. Det är dessutom billigt för Posten att leverera paket via dem.

Ett ok delårsresultat

Postens vd Heikki Malinen är nöjd med delårsresultatet som presenterades på tisdagen. Under det andra kvartalet i år steg Postens omsättning med 1,8 procent jämfört med samma period förra året – från 386,8 miljoner euro till 393,8.

Under perioden april-juni var bolagets resultat 3,2 miljoner euro. Under samma period förra året uppvisade bolaget 5,0 miljoner euro i resultat. Postens justerade resultat steg något jämfört med fjolåret från 8,2 miljoner euro till 8,7 miljoner euro.

En kommentar

  1. Man talar bara om hur oekonomiskt det är att dela ut brev. Man glömmer att man i stora delar av landet sköter brevutdelningen samtidigt med tidningsutdelningen. Tex. här i Pärnäs området glömmer man att det står i postlagen ” där tidningar delas ut tillsammans med brevposten, skall breven delas ut fem dagar/vecka”. Ändå delas inga brev ut på tisdagar. Förr skulle breven vara framme följande dag, numera inom fyra dagar, Inte undra på att brevmängden minskar. Om jag sänder en faktura per brev och har förfallodag efter 7 dagar är det inte säkert fakturan hinner fram innan förfallodagen. Vad är det för logistik att brev som postas i Nagu och adresserade till Nagu ska åka via H:fors innan de delas ut i Nagu? Förr sorterades Nagu breven ur på posten i Nagu, varför går inte det mera?

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*