Förflytta dig till innehållet

Det är inte fel med konsumtionskritik – men den får inte utvecklas till onyanserad richsplaining

Hur många noterade White Monday förra veckan? Dagens instiftare, svensken Henning Gillberg, vill uppmärksamma cirkulär konsumtion: shoppa begagnat, reparera det som är trasigt, hyr istället för att köpa. Gillberg ser…

Redan prenumerant?

Dela artikeln

En kommentar: “Det är inte fel med konsumtionskritik – men den får inte utvecklas till onyanserad richsplaining

  1. Göran Ek skrev

    Reatrender som Black Friday och Cybermonday borde begränsas till fredag+veckoslut och samt måndag enbart näthandel.
    Har du hört om senaste trenden som Gigantti startade, nämligen att man måste KÖA till nätbutiken? Har aldrig råkat ut för sådan idioti tidigare sedan internets start 1995?
    Smart konsumtion där man planerar sina köp och har koll på priser så kan man spara massor under dessa dagar, särskilt om man kollar på utländska nätbutiker.
    Lätt att ha koll på vad t.ex elektonik kostar men kläder är svårare. Vad sedan som kan kallas för onödig konsumtion är en tolkningsfråga. Ibland kan det vara smart att köpa på hög nu trots att man kanske inte nu behöver t.ex nya byxor eller skjortor.
    Det som irriterar är att man vet inte vad som är ”normalpris” och vad som är ”rea” med alla dessa reor varje vecka. Ännu värre är att vissa företag dessutom höjer priset på vissa produkter innan dessa stora trendreadagar och ”reapriset” kan vara bara 10€ lägre in tidigare ”normalpris”.
    En annan sak som irriterar med Black Friday är att det är allt annat än mat som man lockar med även om matbutikerna även har dragits in i denna circus.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter