De moderna banktjänsternas säkerhet

Tisdagen den 5.11.2019 ingick i Åbo Underrättelser en artikel om att Aktia försvinner från skärgården. Och från Kimitoön. Någon gång vid årsskiftet.

Det betyder att efter årsskiftet så behöver man mera problemavfall än förut för att sköta betalningar.  Det saknar betydelse vilken banks problemavfall man sedan använder. Eftersom ett betalkort innehåller elektronik, så faller det under avfallslagens bestämmelser om elektronikskrot. När man får ett nytt kort, så är banken som utfärdar det nya kortet skyldigt att ta emot det gamla. Jag undrar om bankernas ledande  alls har tänkt på detta. Och har de inte tänkt på detta så skall vi inte förlåta dem, för de har nog vetat vad de har gjort. En allmän utgångspunkt i det västerländska rättvisesamhället är nämligen att man inte kan försvara sig inför domstol med motiveringen att man inte känt till lagens bud.

”Vår tjänstemodell baserar sig på att bankärenden ska kunna skötas mycket enkelt både via telefon och digitalt” säger Aktias viceverkställande direktör Carola Nilsson enligt ÅU. Eftersom jag misstänkte att hon inte riktigt visste vad hon talade om, så provade jag. Jag ringde till Aktias kundservice. Mot bättre vetande får jag väl säga. Mycket riktigt. Jag bemöttes av en artificiell idiot, som ville ha svar med en ytterst enkel vokabulär. Man skulle knäppa in en siffra, vilket jag gjorde. Den artificiella idioten reagerade överhuvudtaget inte på min siffra. Så jag väntade. Till skillnad från vissa andra så övergick Aktias AI till att spela pausmusik på min bekostnad, så jag la på luren. Respektlöst av banken.

Nu vill bankerna också att man skall betala för glädjen att få inneha en bit av deras problemavfall, som man behöver för att kunna lyfta äkta pengar av den armlösa banditen i väggen.

Kort är dessutom en säkerhetsrisk. Ett försök i England i början av september i år visar hur oändligt enkelt det är att få sina kortuppgifter stulna utan att man blir av med kortet eller vet om det. Daily Mail skrev om det då.

Dyrt också. Skulle jag gå in för att använda Aktias kort, så skulle mina bankkostnader i Aktia mer än fördubblas. Så nu blir det att byta bank. Vi som har varit kunder i skärgården är inte stort mera värda för Aktias VD och VVD än den bit problemavfall som de vill att vi gladeligen skall börja betala för även efter att de slängt oss under bussen. Antingen det eller så ett bankbesök som kan ta fyra timmar eller ännu mera från Kimitoön.

Bankerna slipper avfallsproblemet om kunden går in för att betala med mobilen. Men avfallsmängden ökar betydligt. Det uppstår enligt uppgift 86 kilo avfall, då man producerar en ny mobiltelefon. Och en mobiltelefon kan numera infekteras med ett telefonsamtal som man inte ens behöver besvara. Bara man har WhatsApp i den så är det kört.

Bankerna erbjuder numera endast mer eller mindre osäkra lösningar. Med avsikt tror jag. Bankerna bygger sin bit av övervakningssamhället. Säkra lösningar är därför inte ens önskvärda.

Ingmar Forne

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*