Cyklister är farliga

Saara Ilvessalo (ÅU 4.6.) skriver:” Enligt statistik är det just bilarna som orsakar att fotgängare och cyklister, ofta barn och åldringar, blir skadade i trafiken”. Men så enkelt är det inte. Om man blir påkörd av en bil är följderna givetvis allvarligare än om man bli påkörd av en cykel. Men att bli påkörd av en cykel är vanligt.

Traficoms rapport 3/2020 ”Jalankulkijoiden ja pyöräilijoiden väliset onnettomuudet ja vaarat” innehåller upgifter för de tre senaste åren, alltså före invasionen av elsparkcyklar. 1000 fotgängare och cyklister noterade  5 påkörningar per år, och massor av tillbud. Om vi i Åbo centrum räknar med 100.000 fotgängare och cyklister får vi 500 påkörningar per år. Själv får jag ofta skrämselhicka på Västra Strandgatan. Även rädslan måste beaktas, i synnerhet då den är befogad.

Men dessa fall är endast att cyklisten kört på fotgängaren. Cyklisterna och i synnerhet elsparkcyklisterna äventyrar speciellt sin egen hälsa, vilket de som arbetar på första hjälpen kan intyga. I min bekantskapskrets har jag tråkiga exempel på detta. Och själv skulle jag inte sitta och skriva skriva detta om jag hade cyklat utan hjälm. Bilarna har inte varit inblandade i mina incidenter.

Om trafikplaneringen höjer cyklisternas hastighet och minskar möjligheten för människor att parkera sin bil på gatunivå i centrum, har man endast befrämjat bilvaruhusen i periferin, inte centrum. Att göra parkeringsplatser till lekplatser som Ilvessalo skriver skulle ju var näpet, men då måste elsparkcyklarna hållas på långt avstånd.

Jarl Ahlbeck

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*