Citymarket i Kuppis fick en bra start med mathandel på nätet – barnfamiljerna anlitar hemtransporterna mest

Vi är bara i början ännu. På sikt är målet att näthandeln ska stå för fem procent av vår dagligvaruförsäljning, säger köpman Hannu Aaltonen. ÅU-foto

Sedan början av hösten erbjuder Citymarket i Kuppis kunderna möjlighet att beställa mat via nätet och få den hemkörd.

Affären var först bland stormarknaderna i Åbo med att starta mathandel på nätet och köra hem maten till kunderna.

S-gruppens stormarknader säljer också mat via nätet men de har ingen hemkörning.

Citymarkets mattransporter sköts med skåpbilar utrustade med kylaggregat.

Kunderna får matvarorna hemkörda redan samma dag om beställningen görs på morgonen. Görs den på eftermiddagen levereras varorna följande dag.

Varorna levereras till hushåll i Åbo och Åbos grannkommuner.

Får man tro köpman Hannu Aaltonen har starten varit lyckad.

– Näthandeln har fått en bra start och den utvecklas hela tiden. Den största målgruppen är barnfamiljerna, de är de flitigaste användarna av tjänsten, säger Aaltonen.

Också personer som har en stressig vardag och ont om tid köper hem sin mat via nätet.

Tekniken har varit en utmaning

Näthandeln omfattar dagligvaror, det vill säga livsmedel, hygienartiklar, kosmetika och pappersprodukter.

Tekniken har varit en av de största utmaningarna.

Tillsvidare betalar kunderna uppköpen till chauffören när varorna hämtas till dörren.

Så här såg det ut vid starten tidigare i höst. Pilvi Siitari och Anni Jalonen plockar mat i leveranslådorna inför leveransen till nätkunderna. ÅU-foto

Kontanter tas inte emot, betalningen sker enbart med kort.

– Chauffören har med sig en betalterminal. Men från årsskiftet blir det möjligt att betala uppköpen direkt via nätet. Det här gör handeln smidigare, i fortsättningen behöver man inte se till att det finns någon hemma som sköter om betalningen när varorna levereras, säger Aaltonen.

Näthandeln sysselsätter för tillfället ett tiotal personer.

Aaltonen kan för tillfället inte presentera några siffror på hur mycket av stormarknadens dagligvaruhandel som kommer från näthandeln.

– Vi är bara i början ännu. Men på sikt är målet att näthandeln ska stå för fem procent av vår dagligvaruförsäljning.
Citymarkets dagligvaruhandel är för tillfället över 70 miljoner euro.

Näthandeln  ökar kraftigt

Aaltonen säger att mathandeln på nätet ökat kraftigt inom hela K-gruppen.

– Näthandeln har ökat med nästan 100 procent jämfört med ifjol. Det beror på att det har kommit med så många nya affärer som erbjuder mathandel på nätet, säger Aaltonen.

Grönsaker på hög. ÅU-foto

För tillfället satsar Citymarket i Kuppis enbart på hemkörning av matvarorna. Men i ett senare skede är det meningen att kunderna själva också ska kunna hämta maten de beställt.

– Vi håller på och förbereder den här saken för tillfället. Vi räknar med att kunna fatta ett beslut nästa år, säger Aaltonen.

Fler affärer är i startgroparna

Överlag ökar mathandeln på nätet stadigt. I Åbo är det sedan flera år tillbaka möjligt att handla mat på nätet i flera affärer inom både K-gruppen och S-gruppen.

Och fler affärer överväger att starta. Till dem hör Citymarket i Västcentrum.

– Planeringen är i gång. Men tidtabellen för starten är ännu öppen, säger köpman Jukka Itkonen.

LÄS OCKSÅ: Lidl testar sig fram – startar näthandel med begränsat utbud

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*