Bläsnäsbor vill ha sin nattro tillbaka

I ÅU-artikeln (31.7.) om vandalismen i Pargas kommenterar Pargas stads tekniska chef Ted Bergman också ordningsproblemen på stadens simstrand i Bläsnäs. Bergman menar att man inte kan stänga av strandinfarten för att då ”…stängs också den stora allmänheten ut från en kommunal badplats”. Om införandet av eventuell övervakning säger Bergman att”… det vill ungdomarna inte ha”!

Vad är nu detta? Vem har någonsin talat om att stänga av den stora allmänheten från badplatsen? Oss veterligen ingen. Däremot har det nog talats mycket om att få bort mopederna från stranden! Vad sedan övervakningen beträffar så nog låter det ju konstigt att en ledande tjänsteman tycks mena att en allmän önskan om god ordning på simstranden är en omöjlighet eftersom ungdomarna ogillar all övervakning? Den stora allmänheten ska alltså spela på de ungdomars villkor som lever rövare på simstranden? Samma defaitism andas Bergmans åsikt att ”löser man ett problem på ett ställe, flyttar det till ett annat ställe”.

Under de senaste årtiondena har stadsdelen Bläsnäs dragits med ett stort trivsel- och trygghetsproblem: den till simstranden ledande Åsuddsvägens och simstrandens trafiksäkerhet och bullernivå dag- och nattetid.

Främst ungdomens, oftast pojkars, mopeder och bilar bryter tiotals gånger dagligen grovt mot hastighetsbegränsningen (30 km/t) på Åsuddsvägen. Nattetid håller motortrafikens bullriga framfart invånarna vakna när mopeder och 4-hjulingar drar av och an mellan stadens centrum och parkeringen i norra ändan av Åsuddsvägen (intill simstranden).

En extra oljudsplåga nattetid är att simstranden fungerar som vissa mopedpojkars motocross-bana. Detta drabbar särskilt de åtta hushållen på Kanelgränd och delvis de ännu fler uppe på åsen vid Åsuddsvägen ovanför Minnet-viken.

Simstrandsområdet som lättillgängligt, nattligt tillhåll för ungdomar med eller utan moped bidrar också starkt till nedskräpning och vandalisering av naturen och de fasta inventarierna som t.ex. de i träd fastkedjade bord/bänk -möblerna som det först brändes hål i och som till sist slogs sönder.

En trygg trafikmiljö och en ostörd nattsömn hör till de mänskliga rättigheter som måste gå före ungdomens rätt till nöjesåkande så länge som åkandet grovt bryter mot både vägtrafiklagen och ordningslagen!

Polisens resurser uppges vara allt mer begränsade, därför rekommenderar vi att staden åtminstone prövar på något av följande:

Gör Åsuddsvägen svårare att använda som ”racerbana”. Anlägg rejält fler trafikhinder. Nu finns bara ett(!) gammalt som är så platt att det i praktiken inte utgör något hinder alls. Om man kan anlägga ordentliga trafikhinder längs Österbyvägen (2 st.) skall det väl gå för sig i Bläsnäs.

Förse bron som leder från Åsuddsvägen till simstranden med en spärr av något slag. Nu finns där endast vid brofästet ett trafikmärke som förbjuder motorfordon. Det märkets påbud iakttas sällan. Pröva en spärr eller bom som är så beskaffad att man lätt kan ta sig över/förbi till fots, med cykel eller barnvagn men som hindrar mopeder och tyngre fordon.

Givetvis måste servicebilar, och vid behov larmfordon, kunna vika spärren åt sidan. Den enklaste lösningen vore väl en bom på lämplig höjd som stänger av bron för mopeder helt under natten, en bom som nattliga fotgängare kan stiga över och som sedan låses upp på morgonen. För enkelt?

Ifall staden anlitar något bevakningsföretag för att nattetid hålla ett öga på sina fastigheter så frågar man sig om inte det företaget kunde inkludera även Bläsnäs simstrand i sina ronder? Och ifall staden inte håller sig med dylika tjänster så varför inte fråga om det kunde göras i samarbete med den lokala storindustrin?

Om inget av det ovan påtalade är möjligt återstår endast Bläsnäsbornas egna nattpatruller. Enligt ÅU-ledaren (31.7.) hade sådana fungerat bra i Dalsbruk 2004.

Daniel Rego
Karina Rego
Pekka Sörensen
Maria Simberg-Sörensen

 

Läs också:

Sten kastades in genom rutan mitt i natten — ”vandalerna vid Bläsnässtranden får härja fritt”

Upprepat ofog i Pargas – polisen ber om tips men lovar inte snabba åtgärder

Angående skadegörelsen i Pargas

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*