Begränsningar och (bil?)trafikhysteri

Herrar Ahlbeck (ÅU 30.5) och Sjögren (ÅU 2.6) verkar ha missförstått en aning allmänhetens önskemål om hur trafiken i centrum borde utvecklas. Det att biltrafiken begränsas för att göra centrum mera fotgängar- och cykelvänligt betyder väl inte att man vill stoppa bilister helt från att komma till centrum.

Att begränsa biltrafik (och särskilt genomfartstrafik) kan knappast anses som synonymt med någon vision av ett helt bilfritt centrum. Tanken är väl närmast att planeringen av trafikarrangemangen inte behöver utgå från personbilstrafiken, som redan utgör den klart största andelen av alla resor i Åbo. De som cyklar vet ju hur närmast omöjligt det är att ta sig runt i Åbo (centrum) förnuftigt med cykel jämfört med bil.

Själv anser jag det endast som positivt att skapa tydliga skilda stråk för olika färdmedel. För egen del förstår jag nog hur lätt det kan vara att motsätta sig de färdsätt som man inte själv använder, eftersom jag färdas med närmast alla tänkbara medel.

Då jag sitter framför ratten svär jag oftast över cyklister (som dock inte alltid har något val, beroende på stadens märkliga cykelleder som till exempel ofta kan ta slut mitt i en korsning). Då jag sitter på sadeln svär jag oftast åt fotgängare som inte kan hålla sig från cykelleden, och som fotgängare har jag åtminstone själv mest erfarenhet av att se upp för bilar. I bussen får man väl oftast höra chauffören svära åt alla tre sistnämnda typer av trafikanter.

Men kanske vi ändå kunde försöka oss på en positivare dialog i stället. Om begränsningen av biltrafik (i kärncentrum) medför till exempel liknande trafikarrangemang som gjorts på Slottsgatan / Västra Strandgatan vid Lilltorget kan knappast någon vara negativt inställd på fler liknande lösningar.

Lauri Heinonen

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*