ÅU når allt fler — annonsintäkterna minskar men inga nedskärningar planeras

Flera männsikor i en grupp.
ÅU och PK. ÅU-foto

Redaktionen för Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser jobbar sedan några veckor tillbaka i huvudsak på distans.

Själva nyhetsproduktionen går ändå på högvarv. Redaktionen märker på antalet nya prenumeranter och engagemanget i sociala medier att behovet av information och nyheter just nu är stort.

Minskade annonsintäkter

ÅU:s och PK:s inkomster består av prenumerationsintäkter och annonsintäkter. Att regionens företag nu har det svårt märks förstås också på ÅU och PK.

— Det är klart att ÅU drabbas av minskade annonsintäkter. De kommande månaderna visar hur stor inverkan kommer att vara, säger Förlags Ab Sydvästkustens vd  och Åbo Underrättelsers chefredaktör Tom Simola.

Hur påverkar de minskade annonsintäkterna ÅU:s verksamhet?

— ÅU har redan tidigare jobbat med minimibemanning, med tanke på att vi publicerar nyheter 7 dagar i veckan på åu.fi och utkommer med fem papperstidningar varje vecka. På sikt är det våra nuvarande och nya prenumeranter som avgör om ÅU även i framtiden utkommer fem dagar i veckan eller om papperstidningen i framtiden endast utkommer tre dagar per vecka. För tillfället finns inte planer på att ändra antalet dagar då papperstidningen utkommer.

— Den digitala sidan växer och sedan årsskiftet har ÅU:s digitala prenumerationer ökat med 13 %. Men detta kompenserar tyvärr inte de uteblivna annonsintäkterna.

Bland annat Journalistförbundet vädjar till mediebolagen om att de i dessa exceptionella tider ska bära sitt ansvar och inte permittera sina anställda. Hur kommenterar du det här?

— I de övriga nordiska länderna har statsmakten fattat snabba beslut om massiva stödpaket för pressen, just för att undvika bland annat permitteringar. I Finland händer det ingenting på den fronten. Många mediehus har tyvärr inget annat alternativ än att permittera.

Finns det planer på att inleda samarbetsförhandlingar vid Förlags Ab Sydvästkusten?

— Bolaget har just nu inga planer på att inleda samarbetsförhandlingar. Alla behövs för att vi ska kunna verka från tidig morgon till sen kväll, 7 dagar i veckan. Alla som jobbar har också varit mycket flexibla i dessa utmanande tider.

— Vi märker att många nya läsare har hittat våra nyheter på åu.fi. Vill man läsa på svenska om vad som händer i Åbo och Åboland är åu.fi absolut det mest mångsidiga alternativet. Det effektivaste sättet för annonsörer att på svenska nå Åbobor och åbolänningar är också åu.fi, ingen annan kan erbjuda något liknande.

Många mediebolag i gungning

Enligt uppgifter från branschorganisationen Tidningarnas förbund har över hälften av mediebolagen som ger ut tidningar i Finland redan fört eller står i beråd att föra samarbetsförhandlingar.

Elva procent av förbundets medlemstidningar har gjort förändringar i utgivningen. Allra mest har stadstidningarna påverkats av det rådande läget.

Av de stadstidningar som är medlemmar av förbundet har 28 procent gjort förändringar i utgivningen och fem stadstidningar har paus helt och hållet just nu.

LÄS OCKSÅ: 

Turun Sanomat och Salon Seudun Sanomat permitterar efter påsk — nyhetsutbudet på finska minskar i regionen

Tidningen Turkulainen sätter lapp på luckan – annonsintäkterna rasade

Annonsbladet tuffar på — tillsvidare inga stora förändringar i sikte

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*