UPPDATERAD: Skärgårdsvägens trafik löper igen efter olyckan med arméfordon i diket i Pargas

Snöig väg med ett stort fordon i diket.
Olyckan inträffade nära korsningen mellan Skärgårdsvägen och Cementvägen. Foto: Anja Kuusisto

Röjningen efter morgonens trafikolycka på Skärgårdsvägen i Pargas pågick hela förmiddagen, men 13.15 på måndag kom beskedet att trafiken löper igen.

Skärgårdsvägen var avstängd mellan avtaget till Cementvägen och Hyvilempvägen under de timmar de tog att få Försvarsmaktens fordon upp ur diket.

I olyckan körde två av Björneborgs brigads trupptransportfordon av modellen SISU XA-180 i diket.

Olycksplatsen var cirka 50 meter från korsningen mellan Cementvägen och Skärgårdsvägen i Pargas.

22 personer från Björneborgs brigad fanns i fordonen

I fordonen fanns sammanlagt 22 personer, de hör till en avdelning vid namn EUBG vid Björneborgs brigad och var på väg till Gyltö.

Olyckan inträffade strax före klockan 7 i morse då ett av de bepansrade trupptransportfordonen väjde för en personbil som skulle svänga från Skärgårdsvägen till Cementvägen.

Enligt kriminalkommissarie Maria Sainio fanns det risk för att arméfordonet skulle ha kört på personbilen om fordonet inte hade valt att köra i diket.

— Så här undveks nu en mycket allvarlig olycka, konstaterar Sainio.

Bakom det första arméfordonet kom det andra bepansrade  trupptransportfordonet som också det blev tvunget att väja, med den påföljd att fordonet kantrade.

Tre skadade, anhöriga underrättade

Av de sammanlagt 22 personerna har tre personer skadats, men enligt polisens uppgifter ska skadorna inte vara allvarliga.

Samtliga skadade fanns i det Sisu-fordon som välte och fordonet blev också illa tilltygat.

Personerna har förts till ÅUCS och deras anhöriga är underrättade, meddelar Björneborgs brigads informatör.

Trupptransportfordonen var på väg till en ersättande övning för den European Challange-övning som har inhiberats.

Försvarsmakten kommer inte att informera mer om olyckan.

Enligt ögonvittnen snöade det ymnigt i området.

Polisbil i snöigt väder.
Ymnigt snöfall med dålig sikt och hal väg, det var läget på Skärgårdsvägen på måndagsmorgonen. Foto: Anja Kuusisto
Sikten var en helt annan 12-tiden på måndagen. De två olycksfordonen skymtar längst uppe på backen t h, fotografering närmare tilläts inte. Foto: Anja Kuusisto

Artikeln uppdaterades kl 8:17 med exaktare uppgifter om var olyckan inträffat och hur trafiken dirigeras om.

Artikeln uppdaterades kl 8:40 med ytterligare uppgifter om olyckan och olycksplatsen. 

Artikeln uppdaterades kl. 11.00 med uppgifter om trupperna från Björneborgs brigad.

Artikeln uppdaterades klockan 11.30 med bekräftelsen om att truppen var på väg till Gyltö.

Artikeln uppdaterades 13.19 då beskedet kom om att Skärgårdsvägen igen var öppen för trafik.

3 Kommentarer

  1. Visst är korsningen farlig och sikten dålig. Många fordon måste stanna och väja för motkommande trafik från Naguhållet innan de kan göra vänstersväng in på Cementvägen. Där bildas köer och faran är stor för att någon står där med hjulen vända mot vänster och blir påkörd bakifrån och då kan slunas emot fordon som kommer från Naguhållet. Tur att så inte skedde. 60 km/h begränsning råder, men man borde bredda vägen så att fordon kan pasera till höger om dem som skall göra vänsters
    väng och där finns ju t.o.m. utrymme för en breddning. Borde prioriteras.

  2. Tur i oturen, det kunde ha slutat avsevärt värre. Bra reagerat och agerat av
    chaufförerna i vardera militärfordonet, men hur var det med avståndet mellan
    fordonen med beaktande av föret och väderleksförhållandena?
    Det framgår tyvärr inte om den svängande personbilen kom från det motsatta hållet eller om den körde i samma riktning som militärfordonen. Högst betydelsefullt med tanke på vem som bär skulden till det inträffade.
    Förhoppningsvis behöver inte riksåklagaren blanda sig i fallet den här gången…

  3. Korsningen Skärgårdsvägen – Cementvägen.
    Vägkorsningen är en av många farliga korsningar längsmed skärgårdsvägen efter Pargas centrum, kanske den mest farliga på grund av att den tunga trafiken, som på väg till industrin, hamnar att göra en vänster sväng. Säkerheten kunde höjas avsevärt ifall korsningen skulle breddas, med en fil för trafiken ut längsmed skärgårdsvägen. Här borde NTM centralen reagera snabbt förrän några allvarliga
    dödsolyckor inträffar.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*