Alla anställda ska ha koll på Åbos varumärke – ny manual berättar hur Åbo ”ser ut och låter”

Text ur manual och bild på kvinna
Alla stadens anställda är varumärkesambassadörer, säger Åbos stadsdirektör Minna Arve. (Bild ur manualen)

Varumärkesmanualen berättar om hur Åbo ser ut och låter, skriver Åbo stad i sitt pressmeddelande om den manual som lagts upp på nätet. Flera andra städer i Finland lär ha motsvarande.

– Stadens anställda är viktiga varumärkesskapare i sitt dagliga arbete, i sina val och när de betjänar kunder. Vi är alla budbärare för Åbo, säger kommunikationsdirektör Saara Malila.

Manualen utgår från fyra ”hörnstenar” för varumärket Åbo: historia, havsnärhet och kultur samt utbildning, vetenskap och näringsliv. De fyra tyngdpunkterna kommer från stadsstrategin och en enkät som genomfördes 2018. I enkäten deltog 1 200 finländare som berättade hur de uppfattar Åbo.

– Enligt enkäten anses det maritima inslaget vara den viktigaste imagefaktorn i Åbo. Förutom stadens läge bidrar Aura ås stränder, högkonjunkturen för varvsindustrin, Sverigebåtarna och många maritima evenemang såsom The Tall Ships Races till det starka maritima inslaget. Uppfattningar om Åbo är glädjande nog positiva egentligen bland hela befolkningen, säger Åbo stads marknadsföringschef Juha Elo.

Bild från manual
I manualen definieras olika nivåer av varumärket Åbo.

I manualen noteras hur Åbo varit föregångare på många sätt. Finlands äldsta stad har varit först med i sin nästan 800-åriga historia, enligt pressmeddelandet.

Kända företeelser som Åbo har varit först med i Finland har samlats på en egen lista på stadens webbsida (på finska).

– Vi ber också invånarna lämna synpunkter på listan, eftersom särskilt historiska årtal kan vara omstridda ibland, till och med Åbos uppkomstår 1229. Vi ber invånarna skicka även fler kända årtal om saker och ting som Åbo varit först med, säger kommunikationsdirektör Saara Malila.

Sida ur manual
Manualen är också något av en grafisk handbok för hur Åbo ska synas.

Varumärkesmanualen går också in på detaljnivå: i den definieras de typsnitt och färger som kan användas samt hur stadens logo bör placeras.

Det finns också en viktig slutsats från varumärkesarbetet: Alla invånare får kalla sig Åbobor, säger Åbos stadsdirektör Minna Arve.

– Till äkta Åbobor hör inte bara de som är födda på Heideken eller de som har bott i staden i 50 år. Att leva livet i Åbo är den bästa tiden för var och en som bor i staden.

Varumärkesmanualen har utarbetats av kommunikationen och marknadsföringen inom Åbo stads koncernförvaltning. 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*