”Adiemus” ger publiken en helhetsupplevelse — uppförs i Pargas och Kimito under veckoslutet

”Adiemus” uppförs i Pargas och Kimito med koreografi av Emilia Tynkkynen, KDC, och med ÅK Ensemble som dirigeras av Pia Kulla. Foto: Julia Lindström, prao från PSG

– ”Adiemus” är världsmusik som är lätt att ta till sig oavsett ålder eller kultur, säger dirigenten Pia Kulla, som dirigerar ÅK Ensemble i Karl Jenkins verk ”Adiemus” som uppförs under veckoslutet i Pargas och Kimito.

När verket uppfördes på Åbo Svenska Teater år 2016 drog showen fulla hus.

Nu uppförs ”Adiemus” med en ny generation dansare och ny koreografi.

Kulla kallar Jenkins ett geni.

– Musiken är universell och så fascinerande, man hör influenser av afrikansk musik, folkmusik och klassiska inslag av bland annat Mozart.

Symfoniker återskapade i dator

Hon säger att också Kim Engblom är ett geni, när han med hjälp av datorer har återskapat Jenkins musik, som ursprungligen uppfördes av Londons filharmoniker.

– Först var jag skeptisk, men med hjälp av datorer har han återskapat vartenda instrument, varenda violin och vartenda slaginstrument. Det ljudtekniska bidrar till en fin upplevelse för publiken.

När ”Adiemus” nu uppförs i Pargas på lördag och i Kimito på söndag samsas trettio körsångare med sju dansare på scenen.

– Det är en utmaning att hålla ihop allting, jag har ju dansarna bakom ryggen när jag dirigerar kören. Tänk om jag dessutom skulle behöva hålla reda på en symfoniorkester, säger Pia Kulla.

Karin Eklund och Emilia Tynkkynen från danskompaniet KDC har gjort koreografin.

– Strukturen är den samma som användes 2016, men vi har nya unga dansare nu. Vi använder deras starka sidor och kör 150 procent jämfört med då, säger Emilia Tynkkynen.

Koreografen uppskattar mångsidigheten i musiken

Hon säger att dansarna berättar via sina rörelser.

– Jag älskar den här musiken. Det är inte orden som styr, eftersom Jenkins använder ett nonsensspråk.

– Var och en får tolka hans berättelse själv, säger Kulla.

Som koreograf uppskattar Emilia Tynkkynen mångsidigheten i musiken.

– Men vet inte vad som kommer när låten börjar. Den här gången var koreografin en mycket snabbare process än 2016. Vi visste vad vi ville förmedla, och satte till steg. Vi vill ha rörliga nummer, men måste ändå akta så att ingen av dansarna stöter till dirigenten, säger hon.

– Ja, jag har känt en hand vina förbi mitt huvud, skojar Kulla.

Scenisk körsång

De beskriver ”Adiemus” som scenisk körsång, som tack vare ljus- och ljudtekniken blir en helhetsupplevelse för publiken.

– Sedan ”Adiemus” uppfördes på ÅST för tre år sedan har vi hållit på med ”Can’t stop the feeling”, som vi också turnerar med. Att vi nu tar upp ”Adiemus” igen beror delvis på egoistiska skäl. Vi vill själva uppleva ”Adiemus” på nytt och så vill vi att flera ska få ta del av den härliga musiken, säger Pia Kulla.

Efter veckoslutets uppträdanden kommer ÅK Ensemble att börja öva för sitt nästa projekt, som uppförs hösten 2020, samtidigt som man turnerar med ”Can’t stop the feeling”.

– ÅK Ensemble är svår att placera i något fack, men man kan väl säga att vårt motto är att livet är för kort för att binda sig vid en genre, säger Pia Kulla.

Artikeln är skriven i samarbete med Mirjam Lillhannus, prao från S:t Olofsskolan.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*