Förflytta dig till innehållet

UPPDATERAD: Åbovarvet först med att bygga LNG-drivna kryssare för den nordamerikanska marknaden

Illustration av Carnival Cruise Lines nybygge. Bild: Meyer Turku


På torsdag startade byggandet av ytterligare ett kryssningsfartyg vid Åbovarvet.
Kryssaren har beställts av det amerikanska rederiet Carnival Cruise Line och är med sina 180 000 bruttoton det största fartyget i rederiets flotta.
Kryssningsfartyget kan ta 5 300 passagerare och drivs med LNG, eller flytande naturgas.
Nybygget är det första LNG-drivna kryssningsfartyget som byggs för den nordamerikanska marknaden. Kryssaren levereras i början av 2020.

Byggandet av Carnivals nybygge startar i en av varvets produktionshallar. I bakgrunden maskinen som skär första plåten till fartygets skrov. Foto: J-O Edberg


Kryssningsfartyget är också det första som varvet Meyer Turku bygger för det amerikanska rederiet. Carnival Cruise Line har 24 kryssningsfartyg i sin flotta.
På torsdagen skars första plåten till fartygets skrov i närvaro av representanter för varvet och beställaren.
Åbovarvets vd Jan Meyer och Carnival Cruise Lines vd Christine Duffy är nöjda, både skiner som en sol.
– Nybygget blir något alldeles speciellt med unika lösningar vad gäller både skrovet och fartygets utseende. Passagerarna kommer att erbjudas spännande upplevelser, säger Duffy.
Meyer är speciellt nöjd över att varvet fått Carnival Cruise Line som kund och att man tillsammans kunnat planera ett unikt fartyg med en design som enligt Meyer är spännande och helt i egen klass.
– Designen har lyfts till en helt ny nivå jämfört med våra tidigare fartygsprojekt, säger han.
– Vi är också stolta över att vi kan bygga det första LNG-drivna kryssningsfartyget för den nordamerikanska kryssningsmarknaden, säger Meyer.
Han vill i det här skedet inte gå in på några detaljer kring nybygget.

Wärtsilä förlorade offert om fartygets motorer

En intressant notering är ändå att kryssaren inte utrustas med motorer från Wärtsilä.
Wärtsilä har levererat motorer till de flesta kryssningsfartyg som byggs vid Åbovarvet.
Men Carnivals nybygge får motorer som tillverkas av konkurrenten MaK i Tyskland. MaK hör till amerikanska Caterpillar.
– Konkurrensen är hård på området. Den här gången vann MaK offerttävlingen, säger Meyer.

Meyer Turkus vd Jan Meyer och Carnival Cruise Lines vd Christine Duffy är nöjda över att man kommit igång med byggstarten. Foto: J-O Edberg


Carnival Cruise Line har beställt ytterligare ett kryssningsfartyg från Åbovarvet. Fartyget som är i samma storleksklass som det aktuella nybygget levereras 2022.
Samma år levererar varvet också det första av två kryssningsfartyg som rederiet Royal Caribbean International beställt.
Leveranserna är bara några i raden av kryssare som Åbovarvet bygger de närmaste åren.

Varvet har nu full sysselsättning

Produktionen går nu på högvarv. För tillfället byggs tre kryssningsfartyg vid varvet, Mein Schiff 2 som levereras till TUI Cruises i vår,
Costa Cruises Smeralda som också levereras nästa år samt Carnivals nybygge som nyss startat.
Jan Meyer är nöjd. Sedan familjeföretaget Meyer Werft tog över Åbovarvet 2014 har produktionen mer än fördubblats.
Produktionsvolymen börjar nu nå samma nivå som åren 2008 och 2009 då jättekryssarna Oasis of the Seas och Allure of the Seas byggdes.
– Det här har gjort att vi kunnat nyrekrytera 700 anställda sedan 2014. Varvet har nu full sysselsättning med över 2000 anställda, säger Meyer.
Varvsbolaget har satsat 200 miljoner euro i nyinvesteringar för att effektiva produktionen.
Varvet har jobb fram till 2024 då det sista kryssningsfartyget i raden av åtta levereras.
Meyer är hoppfull inför framtiden, men är förtegen om eventuella nybeställningar.
– Jag kan inte säga något om den saken nu. Men framtiden ser positiv ut eftersom kryssningsmarknaden växer hela tiden, säger han.

Varvet har gjort stora nyinvesteringar på sistone, bland annat har man skaffat en ny kran. Foto: J-O Edberg

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter