Åbos gator svämmar över av snö – plogbilarna kör dygnet runt

Den växande snömängden sätter snöröjningen i Åbo på prov. På tre veckor har snötäcket i stan tredubblats och hos företaget Kuntec som ansvarar för snöröjningen i Åbo stad har man bråda dagar.

Ett 70-tal anställda jobbar för fullt med snön.

Hela maskinparken för vinterunderhållet, totalt ett 40-tal maskiner, är i bruk. Ett 15-tal av dem är plogbilar.

ÅU följde med på en plogtur där man hade tre plogbilar i bruk på samma plogrunda.

– Det är effektivare att ploga med tre bilar samtidigt, speciellt om det är breda vägar eller gator. Då får man allt plogat på en gång, säger plogbilsförare Markku Eivola.

Markku Eivola har kört plogbil i tjugo år. Foto: J-O Edberg

Han har kört plogbil i Åbo i 20 år men har inte på länge upplevt en lika snörik vinter som i år.

– Det här är ovanligt. Nu har det kommit så mycket snö att snökarmarna längs gatorna börjar svämma över in på körfältet. På vissa ställen ser man tydligt hur gatorna blivit smalare. Och ju mera snö det kommer desto smalare blir gatorna, säger Eivola.

I Åbo har snödjupet tredubblats sedan mitten av januari enligt Meteorologiska institutets mätningar.

Under veckans tre första dygn har det snöat oavbrutet och snötäcket har blivit flera centimeter tjockare.

För tillfället är snödjupet 33 centimeter.

– Man hinner bara ploga gatorna så är de igensnöade. Då är det bara att ploga på nytt följande dag, säger Eivola.

För att klara av allt uppdrag är Kuntec tvunget att anlita flera underleverantörer som bistår med över tio maskiner.

– Det här är en extrem vinter för Åbos förhållanden. Så här stora snömängder har vi inte haft på flera år, säger Simo Saarinen, servicechef i Kuntec.

– Den blir också dyr då snöröjningen kräver mycket resurser. Och vintern är inte slut ännu, säger han.

Tre plogbilar kör i rad på samma plogrunda för att man ska få vägen ordentligt plogad.

Efter flera milda vintrar har maskinparken bantats ner. Till exempel har antalet väghyvlar minskats från femton till fyra.

– Man borde noggrant överväga om det behövs fler eller inte, säger Saarinen.

Många gator i stan är ojämna som tvättbräden med packad snö efter alla fordon som kört längs gatorna.

Enligt Saarinen beror det här på att mycket av den snö som kommit har fallit just i rusningstider.

– Det här har gjort att man inte har kunnat röja undan snön i tid till följd av den livliga trafiken, säger Saarinen.

Eivola säger att det var ett dåligt beslut att göra sig av med så många väghyvlar, eller ”vägbjörnar” som de kallas.

– Det var fel beslut. Väghyvlarna är mycket effektiva, framförallt när det gäller att röja gatorna från packad snö, säger Eivola.

Här virvlar snön från plogbladet nästan rakt in på hustrappan. Foto: J-O Edberg

Personalen jobbar i två skift med snöröjningen.

Men de enorma snömängderna gör att den ordinarie arbetstiden inte vill räcka till.

– Det blir en hel del övertidstimmar för manskapet. Dessutom har vi fått ta nätterna till hjälp. I praktiken jobbar vi dygnet runt eftersom en del vägar och gator plogas nattetid när det inte är så mycket trafik, säger Saarinen.

Det tidigaste arbetspasset för snöplogningen börjar klockan tre på morgonnatten.

Först plogas de stora vägarna och huvudlederna. Sedan följer gator och vägar med relativt livlig trafik.

Sist i tur står de mindre gatorna i stadens förorter och småhusområden.

 

Plogbilen ploga rent. Foto: J-O Edberg

Klagomål över oplogade gator och vägar kommer också in.

I vinter är klagomålen fler en vanligt.

Enligt Saarinen kommer det in tiotals klagomål om dagen till Åbo stad och till Kuntec som är stadens dotterbolag.

– Det finns alltid de som klagar. Men vi har också fått en del positiv respons från invånarna, många har tackat för jobbet vi gör, säger Saarinen.

Plogbilar i farten. Foto: J-O Edberg

En kommentar

  1. En helt normal ”gammaldags” vinter, ingenting exceptionellt.
    Lyckligtvis har vi ännu isbrytarna kvar, men hur länge?

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*