Åbo stad och FPA tänker öppna kundbetjäning under samma tak i KOP-kolmio

Kontors- och affärshuset KOP-kolmio. Foto: J-O Edberg

Åbo stad och Folkpensionsanstalten koncentrerar sin kundbetjäning till KOP-kolmios gatuplan från början av 2020.

Avsikten är att erbjuda kunderna tjänster och service under ett och samma tak.

För FPA:s del handlar det om att flytta kundbetjäningen från kontoret vid Eriksgatan 26 till den nya adressen i hörnet av Salutorget medan det för stadens del handlar det om ett betydande antal kundservicetjänster som byter adress.

Bland dem finns stadens växel och kassatjänster samt Åboservicen som nu finns vid Puolalagatan 5, stadsteaterns och konserthusets biljettförsäljning, ungdomstjänsternas kundbetjäning, Fölis kundbetjäning, stödtjänster för seniorer och rådgivning för invandrare.

Också stadens turistbyrå som nu finns invid stadshuset vid Auragatan 2 flyttar till nya lokaler i KOP-kolmio som staden delar med Folkpensionsanstalten.

Staden har godkänt lokalerna

Åbo stadsfullmäktige gav nyligen grönt ljus föra att staden hyr 1 560 kvadratmeter stora lokaler i gatuplanet av fastighetens ägare Rausanne Oy. Hyran är 450 780 euro om året.

Klädföretaget Aleksi 13 disponerade tidigare över lokalerna.

Staden och FPA delar på utrymmena så att staden förfogar över 1100 kvadratmeter och FPA över 470 kvadratmeter golvyta.

Staden betalar 70 procent av hyran medan FPA står för 30 procent.

I praktiken är det staden som hyr lokalerna av Rausanne. FPA i sin tur hyr sin andel av av staden.

Utvecklingschef Sari Kinnunen vid Åbo stad säger att man länge har planerat att öppna en kundservice i samarbete med FPA.

Hon är nöjd över att politikerna nu har godkänt lokalerna i KOP-kolmio.

Staden hade också begärt en offert på lokaler i Hansakvarteret men fastnade för KOP-kolmio trots att hyran där är högre än i lokaler man erbjöds i Hansakvarteret.

– Lokalerna i KOP-kolmio har ett mycket bra läge. De är också lätta att nå då de finns i ett och samma plan jämfört med lokalerna i Hansakvarteret som fanns i två plan, säger Kinnunen.

Planeringen startar nästa år

Efter årsskiftet ska parterna träffas för att starta arbetet med planeringen.

Kaisa Mäkitalo, chef för FPA:s västra kundserviceenhet ser fram emot projektet.

– Nu när staden har fattat sitt beslut kan vi börja planera på allvar, säger hon.

Hon uppskattar att ett 15-tal anställda omfattas av flytten av FPA:s kundtjänst till KOP-kolmio.

Samuli Hiekka, vd i fastighetsbolaget KOP-kolmio, är glad över att planerna avancerar.

– Det är positivt att det blir ett brett utbud av tjänster i husets gatuplan. Läget är centralt och bra för den här typen av verksamhet, servicen blir också lättillgänglig, säger Hiekka.

Klart för inflyttning  i början av 2020

Nästa år ska lokalerna i gatuplanet renoveras och anpassas till Åbo stads och FPA:s behov.

– Målet är att de ska stå inflyttningsklara i början av 2020, säger Hiekka.

Meningen är att renoveringen startar i vår när det pågående renoveringsarbetet i KOP-kolmio i slutförts.

Största delen av våningarna ovan om gatuplanet renoveras för tillfället och omvandlas till kontorslokaler.

Totalt handlar det om 3000 våningskvadratmeter som byggs om till kontorslokaler. Största delen är redan uthyrda.

– Intresset för lokalerna har varit stort, säger Hiekka, som inte vill avslöja vilka de nya hyresgästerna är.

– Vi kan inte gå ut med uppgifter om hyresgästerna. Det är inte möjligt i det här skedet, säger han.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*