Åbo stad kunde gärna bygga vindskydd med rejäla eldstäder för att förbättra stadsbornas möjligheter till friluftsliv — till endast en bråkdel av priset av en modern idrottsanläggning

Gott nytt år! I skrivande stund har årets första dagstur redan genomförts.

Sedan några år tillbaka har jag försökt att genomföra den första skogsturen redan den första januari. Det känns bra att börja året med att ta sig ut i skog och mark och tända en brasa samt grilla korv.

I år var vi hela fem familjer som drog ut i det fria. Vi besökte Vaarniemi berget i St:Karins. För mången Åbobo är detta det närmaste vindskydd vid vilket man kan göra upp eld. Åbo stad kunde gärna bygga vindskydd med rejäla eldstäder för att förbättra stadsbornas möjligheter till friluftsliv. Till endast en bråkdel av priset av en modern idrottsanläggning skulle man få till stånd ett fungerande system med friluftsleder.

För många handlar årets första månad om att göra ett försök att inleda ett liv med mera hälsosamma levnadsvanor. En del tar sig oftare till konditionssalen eller lämnar helt bort alkoholhaltiga drycker under månaden.

En månad med sunda levnadsvanor är ett bra steg mot en bättre hälsa. Det är alltså bra att vi försöker röra på oss mera i början av det nya året. Detta kan i bästa fall leda till att konditionen ökar och vi fortsätter att vara aktiva även om den största ivern skulle dala.

Det gäller att ta allt i små portioner. Det är viktigt att komma ihåg att även korta fysiska pass, så som en liten promenad, förbättrar hälsan. Carl-Johan Sundberg, professor vid Institutet för Fysiologi och Farmakologi vid Karolinska Institutet, höll ett intressant föredrag senaste höst i Sverige. Enligt Sundberg förbättrar vi vårt välmående med korta motionspass. Bland annat sjunker vårt blodtryck under de efterföljande 12 timmar och vi får en bättre sockerkontroll upp till 24 timmar.

Ökad fysisk aktivitet förbättrar sömnen, koncentrationsförmågan, den fysiska självkänslan samt minskar stressnivån. Fysisk aktivitet minskar även bland annat ryggbesvär, sänker blodtrycket och bromsar upp bildningen av fetma. Enligt Sundberg lär vi oss bättre om vi har varit ute och rört på oss i den friska luften. Det finns alltså en koppling mellan utevistelse och inlärning, social utveckling, ökad självkänsla och motivation.

Hur i fridens dagar skall vi klara av allt detta? Hur skall vi börja röra på oss mera? Vi kunde börja med att se på vår vardag och planera in regelbunden rörelse i allt vad vi gör. Om vi har ett stillasittande jobb är det viktigt att med jämna mellanrum stiga upp och röra på sig, om möjligt gå ett varv runt kvarteret. För att ännu citera Sundberg: Ett stillasittande liv dödar oss i förtid!

Hur vi rör på oss är kopplat till den livssituation vi befinner oss i. Innan vi har bildat familj har vi ofta tid att besöka konditionssalar och leva ett sunt liv. När vi väl har småbarn får vi mycket rörelse automatiskt då vi besöker lekparker och sysslar med uteaktiviteter. Det är viktigt för oss som föräldrar att äta sunt, trots att vi ser i kors av sömnbrist och dras till energirik snabbmat. Ålderdomen kan senare sätta käppar i hjulet för hur aktiva vi är, men trots det är det viktigt att vi rör på oss enligt de förutsättningar vi har och upprätthåller en god hälsa för att ha ett gott liv.

Summa summarum, ha inte dåligt samvete för att du inte hinner träna hårt 5 dagar i veckan i ett gym. Huvudsaken är att röra på sig lite varje dag och således upprätthålla sin hälsa.

Minns Sundbergs teser om att redan en kort insats med rörelse har effekter upp till 24 timmar!

Ut på tur så blir du aldrig sur!

Patrik Berghäll
utomhuspedagog och författare

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*