UPPDATERAD: Konstnären Jan-Erik Anderssons bladhus på Hirvensalo blir konstnärs- och forskarresidens

Gult hus som är format som ett blad
Jan Erik-Anderssons Bladhus. Foto: Matti Kallio

Huset har köpts av det icke vinstbringande aktiebolaget Life on a Leaf Oy Ab. Bolagets majoritetsägare är den tvåspråkiga föreningen Life on a Leaf som har till syfte att bedriva och främja ett samarbete mellan konst, arkitektur, akademisk forskning och ekonomi med målet att uppnå en urban miljö som präglas av fantasi och kreativitet.

Bladhuset är resultatet av konstnären och bildkonst doktorn Jan-Erik Anderssons och arkitekten Erkki Pitkärantas samarbete. Huset blev färdigt år 2009 och utforskar förhållandet mellan arkitektur, bildkonst och den bebyggda miljön.

— Det är väldigt fint att mitt projekt kommer att överleva. Vi är överlyckliga att föreningen och bolaget kommer att ta över, säger Andersson.

Andersson har bott i huset tillsammans med sin fru Marjo Malin och deras son Adrian sedan det stod färdigt. Marjo arbetar frilans inom grafisk design och hon har också påverkat husets utformning.

— Marjo är minimalist medan jag är maximalist. Det finns ingenting onödigt i huset men samtidigt är det konstnärligt dekorerat, säger Andersson.

Paret är överens om att köket är deras favoritställe i huset.

— Köket är hemmets hjärta, säger Malin.

Solbild på köksbord
De två köksborden representerar himmel och jord. Foto: Yascha Gilbert

Förutom det gillar Malin särskilt mycket sitt arbetsrum medan Andersson gillar den filosofiska atmosfären i bägge badrummen.

Adrian, som nu är 14 år gammal, har också upplevt hela byggnadsprocessen.

— Som liten idoliserade Adrian husets byggare Heikki och Esa, säger Andersson.

Andersson är tacksam över de skickliga byggarna.

— Tack vare deras yrkesstolthet är huset i perfekt skick, säger han.

Man och kvinna sitter på bänk
Jan-Erik Andersson och Marjo Malin i Bladhusets trädgård. Foto: Yascha Gilbert

Trevåningshuset skapades som en del av Anderssons doktorsavhandling vid Bildkonstakademin i Helsingfors.

— Husets utveckling har varit en forskning i sig. Nere påminner huset om en grotta med stigar, medan översta våningen är som en bergstopp, säger Andersson.

I Adrians sovrum finns en springa i väggen genom vilken Åbo slott kan ses.

spiraltrappa
Stickkontakter hyllas i spiraltrappan. Foto: Yascha Gilbert
Till parets sovrum går man över en brygga. Foto: Yascha Gilbert

Konstnärsresidens, möteslokal och besöksmål

Huset fungerar i fortsättningen som konstnärs- och forskarresidens samt som möteslokal och besöksmål.

Det är möjligt att besöka huset genom att ta kontakt, men det har också hänt att folk bara kommer och knackar på.

— Finländare brukar inte vilja tränga sig på. Oftast stannar folk bara och fotar men turister knackar ibland på, säger Andersson.

Jan-Erik Andersson har blivit inbjuden att vara den första bosatta residensgästen samt att utveckla ett handlingsprogram tillsammans med föreningen för den fortsatta verksamheten. Från och med 2022 kommer bostaden att vara öppen för andra sökande.

— Jag har flera tankar om vad jag vill göra till näst men avslöjar inget ännu, säger Andersson.

Huset ska användas för möten mellan vetenskap och konst, främst seminarier, symposier och möten i tankesmedja-stil. Föreningen har ett avtal med Åbo Akademi och Åbo Universitet, som möjliggör användandet av huset för forskningsgrupper och motsvarandes tillställningar.

— Personalen vid universiteten kommer att kunna använda huset för möten och olika tillställningar. Hoppeligen blir huset också mer känt bland allmänheten, säger Andersson.

Internationellt har huset redan uppmärksammats storligen i böcker och media.

vardagsrum med många lampor i taket
I Bladhuset är den lekfulla konsten en integrerad del av hemmet. Foto: Anja Kuusisto
färggrant golv, kaffebord
Trevåningshuset är ett konstnärligt verk. Foto: Yascha Gilbert

Inget har planterats på gården

Bladhusets omgivning planerades av en engelsk landskapsgivare i början av 2000-talet.

— Absolut ingenting har planterats. På så sätt har en helt naturlig omgivning bevarats, säger Andersson.

På gården står däremot en bastu som är formad som en vitlök. Tidigare har den funnits en sommar vid Kuppis utebad och en utanför Wäinö Aaltonens museum.

bastu i form av en vitlök
Vitlöksbastun. Foto: Yascha Gilbert

Life on a Leaf rf arrangerar årligen ett symposium som för samman konstnärliga och vetenskapliga perspektiv om stadsutveckling, samt från och med 2020 ett konstevenemang som innefattar miljökonst eller motsvarande i Bladhuset eller annan stadsmiljö.

Köpet av huset har möjliggjorts tack vare donationer från flera fonder, bland annat Konstsamfundet, Svenska kulturfondens investeringsfond, Konestiftelsen och Åbo Akademi.

Liisa Joronen har finansierat byggandet av huset och det var hon som var försäljare. Huset har tills nu fungerat i första hand som familjen Anderssons hem, men visningar har också ordnats för intresserade besökare.

Artikeln har uppdaterats med kommentarer från Jan-Erik Andersson och Marjo Malin samt med flera bilder klockan 15.30. 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*