Ett hus
Åbo

Åbo stad ansöker om en miljon i coronastöd

31 augusti 2020 20:24 ÅU 0

Åbo stadsstyrelse har beslutat ansöka om ett förhöjt statsbidrag på en miljon euro. Orsaken är de finansiella problem som coronaepidemin har förorsakat staden. Staden har varit tvungen att omorganisera sin verksamhet på ett sätt som

En man med en muminfigur i bakgrunden.
Inrikes

Alla finlandssvenska skolor får muminböcker

31 augusti 2020 13:02 SPT 0

Svenska folkskolans vänner (SFV), Förlaget och Moomin Characters delar ut muminböcker till samtliga finlandssvenska skolor. Det skriver SFV i ett pressmeddelande. — Med donationen inleder Moomin Characters, SFV och Förlaget ett mångårigt samarbete som ska

Fisk som ligger åp en gräsmatta.
Åbo

Öringarna ska få det bättre i Kungsbäcken i Åbo  

31 augusti 2020 12:43 ÅU 0

Den utrotningshotade öringen ska få nya områden där den kan föröka sig i Kungsbäcken. Ett talko för att arbeta i bäcken ordnas på lördag. På grund av coronarisken är talkot ändå inte öppet för allmänheten

En kvinna med ett munskydd.
Corona

HS: Priset på munskydd har gått ner

31 augusti 2020 10:49 SPT 0

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Insändare & debatt

Tillsatser i livsmedel har ett oförtjänt dåligt rykte

31 augusti 2020 08:20 ÅU 0

Kommentar till kolumnen Synvinkeln (29.8). Tillsatser i livsmedel och ”de hemska E-numren” har ett oförtjänt dåligt rykte. Att tala om ”onödiga tillsatser” är direkt felaktigt. För att en tillsats ska bli godkänd för användning inom

Två händer som håller i mobiltelefoner.
Corona

Händer i dag: Coronablinkern lanseras

31 augusti 2020 07:26 SPT 0

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Siffrorna 112 och en telefonlur.
Lokalt

Forneld orsakade skogsbrand på Enskär

31 augusti 2020 07:00 ÅU 0

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Kolumner

Vad betyder vår Östersjö för EU och vice versa?

31 augusti 2020 05:01 ÅU 0

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Kolumner

Dikter från en ö