Aktuellt

Skogsbrandsflygningarna har inletts i Egentliga Finland

30 april 2019 15:54 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Åbo

SDP i Åbo vill inte att Karinahemmet stängs

30 april 2019 07:36 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Lokalt

Krock på väg 9 skördade ett människoliv

30 april 2019 06:37 ÅU

En person omkom i en trafikolycka på väg 9 i Loimaa kring halv nio på måndag kväll. Föraren i en personbil frontalkrockade med en mötande tankbil. Krocken föregicks av en omkörning av personbilens förare, som

Gnurf

30 april 2019 04:23 ÅU

Bild: Paul Söderholm Paul Söderholm är illustratör och fotograf verksam i Åboland och Västnyland. Gnurfarna i ÅU är senaste utvecklingsfasen av skämtfigurer som fick sin början i skolhäften i mitten av 80-talet.

Ingen Bild
Insändare & debatt

Forne ohoj, 26 är inte lite!

30 april 2019 04:04 ÅU

”Märkvärdigt hur skräcken för lite vindkraft påverkar folks tänkande.” skriver Ingmar Forne (24.4.2019) där han skarpt men orätt även kritiserar Esko Salmelas insändare (17.4 ), som kritiskt granskade de tyska vindkraftsaktörernas ekonomi. Det tycks ha

Ingen Bild
Insändare & debatt

Äventyra inte matproduktionen!

30 april 2019 04:01 ÅU

Resultatet i riksdagsvalet är fastställt och nu väntar riksdagsgrupperna på att regeringssonderaren ska ställa frågor för att se vilka partier som kan tänka sig att bilda nästa regering. Med beaktande av partiernas valprogram och diskussionerna

Fyra män dammsuger på scen
Dans

DANS: Farväl till dammsugaren?

29 april 2019 20:38 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Man visar för barn hur man dansar.
Dans

Alla vill dansa Fortdance!

29 april 2019 19:16 Monica Forssell

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Åbo

Valborg i Åbo firas traditionsenligt och ekologiskt

29 april 2019 16:30 ÅU

Högskolestuderande i Åbo firar valborg traditionsenligt. Åbo universitets studentkår (TYY) arrangerar den traditionella ”TYYlikäs vappu” med mösspåläggning på valborgsmässoafton klockan 17.30 på Puolalabacken. Påläggningen av studentmössorna sker, efter sång och tal, klockan 18. Ett fantåg

Åbo

Robin Packalen uppträder på Ruisrock

29 april 2019 16:21 Monica Forssell

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Åbo

Man född 1927 åkte fast för rattfylleri i Åbo

29 april 2019 14:19 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

En polisuniform
Lokalt

Grillfest slutade med gräl om alkohol och knivhuggning

29 april 2019 11:59 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Åbo

Nu kan du ladda ditt Föli-kort i kiosker

29 april 2019 10:07 ÅU

Åbos regiontrafik Föli samarbetar med kedjan R-kioski och från och med i dag måndag kan passagerare ladda sina busskort och köpa biljetter i kioskerna. Genom samarbetet utökas laddningsstationerna med 25 stycken. Nu finns det sammanlagt

Handboll

Pargas IF-flickor tog FM-brons i handboll

29 april 2019 10:04 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Sport

Dubbelguld till ÅKG Palästra

29 april 2019 10:02 ÅU

ÅKG Palästras gymnastiktrupper Stella (14–16 år) och Aurora (12–14 år) tog hem medaljer av den ädlaste valören under helgens TUL-mästerskap i Åbo. Tävlingarna ordnades av Suomen Työväen Urheiluliitto för att fira förbundets 100-årsjubileum. Grenen är

Åbo

Gratisbiljetter till filharmonikernas konserter i Åbo

29 april 2019 09:11 ÅU

Åbo filharmoniska orkester delar ut fribiljetter till festivalen ÅFO på varvet! lördagen 4.5 klockan 11–13 på Hansatorget. Fribiljetter delas ut till gratiskonserterna Finländska favoritmelodier onsdag 22.5 klockan 18 på Runsala varvets Lindblom-salen, och till Barokenroll

Inrikes

Anna-Maja Henriksson vill fortsätta leda SFP

28 april 2019 10:33 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Åbo

Kabelarbete stör trafiken på Pernovägen

28 april 2019 10:10 ÅU

Ett kabelarbete stör trafiken på Pernovägen från och med måndag. Körfältet blir smalare under den tid arbetet pågår och det påverkar främst trafiken i riktning mot Reso.

Fotboll

Förlust för PIF-damerna i säsongspremiären

28 april 2019 09:37 Anja Kuusisto

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Kolumner

Gud eller människa

28 april 2019 04:24 ÅU

Gammal gumma eller ung kvinna – vad föreställer bilden egentligen? Fixeringsbilden har du säkert sett. Tuschteckningen från 1800-talet som föreställer en gammal gumma i huckle eller en tjusig dam i bredbrättad hatt – beroende på

Fotboll

ÅIFK spelade oavgjort i Reso

27 april 2019 09:17 ÅU

Ja, jag vill läsa mer! Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare. Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben. Prova 1 månad för 1€*

Lokalt

Egnahemshus brann i Somero, två personer räddades

27 april 2019 08:44 ÅU

Egentliga Finlands räddningsverk fick lite efter klockan 23 på fredagskvällen larm om en brand i ett egnahemshus av trä i Somero. Huset på en och halv våning brann rejält, men husets två invånare kunde räddas

Tecknad bild om namnet på bergbanan Funikulaari i Åbo.
Gnurf

27 april 2019 05:00 Monica Forssell

Paul Söderholm är illustratör och fotograf verksam i Åboland och Västnyland. Gnurfarna i ÅU är senaste utvecklingsfasen av skämtfigurer som fick sin början i skolhäften i mitten av 80-talet.

Ingen Bild
Insändare & debatt

Civilsamhället är viktigt i demokratin

27 april 2019 04:16 ÅU

Ingmar Forne svarar i ÅU 24.4 på min insändare som handlade om vindkraftbolaget EFE:s ekonomi. Hans insändare har rubriken ” Kommunen kan inte fråga efter byggarnas förutsättningar.” Forne har rätt, men han har läst slarvigt.

Kolumner

Druvskolan — Riesling

27 april 2019 04:00 ÅU

Riesling är en druvsort som har ett oförtjänt dåligt rykte. Den tyska nationaldruvan slog igenom i folkheen världen över under 1980-talet med ett ganska lågalkoholhaltigt vin som var sött och av tveksam kvalitet. Ryktet om

Åbo

Ung man använde pepparspray för att råna butik i Åbo