Förflytta dig till innehållet

2019 är elcyklarnas år – nu har elcykeln blivit var mans cykel

Elcyklarna är vårens hetaste trend på cykelmarknaden säger Ajopyöräs delägare Visa Nummiora. Varje tredje kund som kommer in i affären är intresserad av en sådan. Foto: Kim Lund


Visa Nummiora svävar inte på målet då jag frågar honom om vilken som är den hetaste cykeltrenden i vår.
– Det är elcykeln. Ungefär var tredje kund frågar efter en sådan och trots att vädret är vad det är, säljer vi en elcykel nästan varje dag.
Nummiora är tredje generationens cykelhandlare och delägare i Ajopyörä som hans farfar grundade för 70 år sedan.
Han trodde att elcykeln skulle ha slagit igenom redan för fem år sedan, men det egentliga trendbrottet skedde först nu.

Elcykelns batteri kan vara integrerat i ramen som i den främre cykeln, eller sitta utanför ramen som på den bakre. Foto: Kim Lund


Att det dröjde så länge beror delvis på hur cyklarna marknadsfördes då de kom ut på marknaden för knappt tio år sedan, säger Nummiora.
– Det gick lite fel och man upplevde att cyklarna var för dem som inte orkade gå eller som hade mist körkortet på grund av hög ålder. Ingen under 50 år kunde tänka sig att ha en sådan.
– Nu har inställningen ändrats och också 20 plussare har blivit intresserade.
Elcyklarnas teknik och utseende har utvecklats i takt med att efterfrågan har ökat.
I dag skiljer de sig inte mycket från en vanlig cykel och tillverkarna har satsat mycket på användarvänlighet, design och hållbarhet.
En modern elcykel behöver inte servas mer än andra cyklar och de håller också för turer i vintriga förhållanden, säger Nummiora.
– Trots att våra väderförhållanden kan vara ganska brutala så är antalet problem försvinnande litet. Men det är klart, batterikapaciteten räcker inte lika bra när det är minus 20 grader som när det är 20 grader varmt.
Det finns också motoriserade terrängcyklar för dem som vill cykla i skog och mark, något som har blivit allt mer populärt de senaste åren, säger Nummiora.

Terrängcykel med elmotor. Foto: Kim Lund


Någon tid för hur länge ett batteri håller går inte att ange. Det varierar mycket beroende på cyklistens vikt, väder och vind, distans och i hurudan terräng man cyklar i.
Beroende på förhållandena kan man cykla allt mellan 40 och 150 kilometer på en laddning, säger Nummiora.
Det finns reservbatterier att ta med sig och batteriet laddas som en vanlig mobiltelefon. Antingen så att batteriet lösgörs från cykeln, eller när cykeln står i ett varmt garage.
Man bestämmer själv hur mycket assistans man vill ha av elmotorn och det gör man på samma sätt som när man växlar med en vanlig cykel.
För att cykeln inte ska klassas som moped måste cyklisten trampa för att hålla motorn i gång och den slutar fungera då hastigheten är uppe i 25 kilometer i timmen.

Det finns elcyklar i olika färger och format. Foto: Kim Lund


I dag får man en riktigt bra elcykel för omkring 2 500 euro. För en mera high tech-terrängcykel ska man vara beredd på att betala mellan 5 000 och 6 000 euro, säger Nummiora.
– Priserna har hållits ganska stabila. Trots att utbudet har ökat har inte priserna sjunkit, men å andra sidan har de inte heller höjts trots att tekniken har utvecklats.
Vill man inte lägga ner så mycket pengar på en elcykel kan man satsa på en hybridcykel.
En modell som lämpar sig utmärkt som pendlingscykel som tar dig från punkt A till B eller som utfärdscykel på olika underlag. En sådan kostar mellan 700 och 800 euro.
– Det är en riktigt bra allroundcykel.

Det finns ett brett urval av cykelhjälmar att välja mellan. Huvudsaken är att hjälmen sitter bra. Foto: Kim Lund


Försäljningen av cykelhjälmar har ökat något och det finns ett gigantiskt urval av färger, former och material. De som har cykling som en seriös hobby och som cyklar mycket på landsväg eller i terrängen använder i regel alltid hjälm, medan de mer sporadiska cyklisterna oftare slarvar, säger Nummiora.
Alla hjälmar som säljs i Finland måste uppfylla EU:s säkerhetskrav och en hjälm som kostar 20 euro ska i princip vara lika säker som en 300-euros hjälm.
Snittpriset på en bra bashjälm hos Ajopyörä ligger på mellan 50 och 60 euro.
– Hjälmen blir inte säkrare fastän man betalar 100 euro mera. Huvudsaken är att den sitter bra.
Ajopyörä säljer cirka 3 000 cyklar per år. Av dem är cirka tio procent elcyklar. Nummiora tror att försäljningen kan fördubblas i år.

Visas fem tips för vårens cykelköp
Tänk på vad du ska använda cykeln till
Välj rätt ramstorlek. Det är A och O.
Räkna hur stor budget du har.
Fundera på vilken utrustning du behöver, stänkskärmar, pakethållare och så vidare.
Glöm inte hjälmen.

 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter