Kultur

Åbo fylls av poesi

30 mars 2018 09:00 Emma Strömberg

Poesins akustik är den röda tråden i årets poesidagar. Improviserad musik till poesiläsning står på programmet. Bibliotekarier från Stockholm berättar hur man kan få folk intresserade av poesi – som är en genre som få intresserar sig för.

Ingen Bild
Insändare & debatt

Har de inte hört alarmet?

30 mars 2018 07:45 ÅU

Jag är gruvligt besviken på mitt parti Svenska Folkpartiet och deras agerande i konflikten om barnskyddet i Pargas, skriver Siv Fagerlund.

Ingen Bild
Insändare & debatt

Mången är vilsen på marknaden

30 mars 2018 07:00 ÅU

Tillgången till och efterfrågan på sjukvård lämpar sig inte för en öppen marknad, skriver Gustav Wickström.

Nyheter

Psykolog om påsken: Stanna upp!

30 mars 2018 06:00 Monica Forssell

Många tror att de har nytta av självkritik – men självkritik kan också leda till ångest och depression. Åbopsykologen Ronnie Grandell skrev en bok om självkritik och konsten att minska på onödig, destruktiv självkritik.

Ledare

Påskens nya budskap

30 mars 2018 00:01 Tom Simola 1 kommentar

Så gott som alla köpcentrum och större affärer håller öppet alla dagar under påskhelgen. Har påskfirandet flyttat från kyrkorna till köpcentrumen?

Pargas

Rumar strand har ny ägare

29 mars 2018 13:27 Anja Kuusisto

Förra sommaren var Rumar Strand i Korpo stängt. Nu finns nytt hopp för marinan, stuginkvarteringen och för verksamhet i det gamla skolhuset.

Ingen Bild
Insändare & debatt

Pargas SFP tar ansvar

29 mars 2018 06:15 ÅU 1 kommentar

Det är däremot inte att ta ansvar att föra diskussion i olika medier, utan det är populistisk politik, skriver Regina Koskinen.

Ledare

Samarbeta och aktivera

29 mars 2018 05:00 ÅU

”Idén är att få folk med i arbetslivet och ge dem en bättre chans att hitta något långvarigare.” Det säger kommundirektören i Salla, som lanserade en helt egen lokal aktiveringsmodell för arbetslösa. Kanske de kan lära oss något?

Bok

Bokrecension: I tystnadens spår gror våldet

28 mars 2018 14:21 ÅU

Relationerna mellan personerna är det som styr berättelsen, skildringen närmar sig dem turvis, kommer tätt inpå, för att sedan dra sig tillbaka och uppmärksamma en annan, en klippteknik vi känner från filmade deckare.

Nyheter

Björnstammen växer i Finland

28 mars 2018 12:39 ÅU

Finns drygt 2000 björnar i landet. -Jag misstänker att en delorsak till att uppskattningen av björnstammen är större i år är att lokala jaktvårdare har varit aktiva och gjort observationer. Det utesluter naturligtvis inte möjligheten att björnstammen faktiskt växt, säger forskare.

Ingen Bild
Insändare & debatt

Bo Holmberg: Vicktor Kock försummar fakta

28 mars 2018 06:45 ÅU

Victor Kock är så affekterad i sin polemik mot mig (ÅU 24.3) att han inte förmått uppfatta vad jag skrivit i min kritik av hans flera faktafel som han skrivit om vårdreformen

Ledare

Promilleproportioner, del 2

28 mars 2018 06:00 ÅU

”Skjut inte budbäraren”, sägs det. Den första som lär förknippas med den visdomen är Tigran II, en av de största kungarna inom Armeniens historia. Han högg huvudet av budbäraren. Sedan gick det inte så bra för denna kung.

Ingen Bild
Insändare & debatt

Eeva Bergman: Tänk på barnens bästa – nu!

27 mars 2018 05:57 ÅU

BARNSKYDD. Pargas social- och hälsovårdens ledning är sedan länge i en mycket svår kris, men de ansvariga kan eller vill inte ta till sig befogad kritik. Man tiger om problemens verkliga orsaker och anklagar i

1 2 3 7