Viking Grace seglar ut

VINDPELARE. Det 24 meter höga och fyra meter breda rotorsegel skapar en tryckskillnad som driver fartyget framåt. Foto: Viking Line

På torsdag lägger Viking Grace första gången ut med rotorsegel. Jungfrufärden med den nya tekniken går till Stockholm.

– Som ett åländskt rederi lever vi av havet och att främja dess välmående är mycket viktigt för oss. Vi vill vara föregångare när det gäller att utnyttja lösningar som minskar miljöbelastningen, säger Viking Lines vd Jan Hanses.

Gasdrivna Grace är det första passagerarfartyget som utnyttjar rotorsegel, som skapar en tryckskillnad som driver fartyget framåt. Seglet är automatiskt och systemet stannar upp då vindriktningen eller -hastigheten är ofördelaktig.

Idén är gammal men har blivit aktuell igen som en följd av den tekniska utvecklingen och nya miljökrav. Grace segel har utvecklats av finländska Norsepower under fem års tid.

– De sista rederierna i världen som trafikerade med traditionella segelfartyg var en gång i tiden åländska och det är fint att åländska Viking Line nu är en föregångare när de gäller att ta i bruk denna moderna hjälpsegelteknologi, säger Norsepowers vd Tuomas Riski.

Tekniken sparar bränsle och minskar utsläppen.

”Med hjälp av rotorseglet kan koldioxidutsläppen, beroende på vindförhållandena, minska med så mycket som 900 ton per år”, uppger Viking Line.

Viking Lines nya fartyg, som ska vara klart 2020, kommer att få två mekaniska segel.

SNART FLER. Viking Grac har ett rotorsegel, nästa nya Viking-fartyg ska få två. Foto: Viking Line

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*