Vespa Laine: ”Jag vill spela på växterna”

Ormbunkar. Vespa Laine i full fart med konstverket ”Ferns”. Foto: Jana Niemi

Vespa Laine är tacksam över att få chansen att förverkliga sig själv och utvecklas som konstnär under ett års tid.

Ljusdesignern Vespa Laine med bas i Houtskär beviljades ett ettårigt arbetsstipendium inom scenkonst på 24 000 euro.

Dessutom fick hennes arbetsgrupp Arboretum ett mindre bidrag på 3 000 euro för nutidsdansverket ”Arboretum” av Kulturfonden. Vad handlar det riktigt om?

– Det handlar i själva verket om en helhet där jag redan förverkligat en del i november i fjol i och med verket ”Ferns”, där jag hade som avsikt att försöka skapa ett slutet, självständigt fungerande ekosystem där ljuset genom fotosyntes fungerar som livets källa, berättar Laine.

Den gången handlade det om ett soloverk som utgick från ljuset – och dess viktiga roll inom fotosyntesen som sist och slutligen ligger bakom allt liv på vår jord.

Installationen visades bland annat på Skärgårdscentret i Korpoström där den fick mycket positiv feedback.

– I den andra delen av helheten är det meningen att jag ska skapa ljud genom att ”spela” på växterna. Jag vet att det kan låta aningen konstigt, men i själva verket handlar det alltså om att mäta de elektriska impulser som växterna avger och omvandla de signalerna till midi-språk. Jag vill också utforska om växterna kan lära sig att kontrollera det ljus som de får om man ger dem möjligheten till det. Jag påstår alltså inte att de kan göra det, men är oerhört fascinerad av att ta reda på det, säger Laine.

Hon förverkligade i fjol i samband med forneldarnas natt i augusti ett evenemang som hette Gemensamma drömmar i Houtskär. Den gången handlade det också om en kombination av ljud och bilder på havet.

Bilder projicerades på strandklipporna från en båt ute på vattnet, samtidigt som en ljudvärld skapades ombord och ljöd ut över viken.

Den gången förverkligades projektet delvis i samarbete med daghemsbarn från Houtskär, som hade målat en del av de stordiabilder som projicerades.

Den tredje delen i den större växtbaserade helheten bygger på bioluminiscensen hos vissa algarter och tanken är att skapa ett slags flytande ljuskonstverk som sannolikt presenteras under Lux Archipelago -ljusfestivalen nästa höst.

Förutom de här delarna finns alltså nutidsdansverket Arboretum som kommer att få sin premiär den 19 maj i Björneborg, men kommer till Pargas preliminärt i början av juni.

I det utforskar hon tillsammans med arbetsgruppen växternas intelligens – hur de bland annat kan söka sig till ljuset trots att det endast finns ett litet, litet hål som släpper igenom ljus.

– Det är tänkt att vi kommer att uppföra dansverket både i Korpo och i Pargas, men de exakta datumen vet vi inte ännu, säger Laine.

Den röda tråden är det ekologiska – och Laine är väl medveten om att någon kan ställa sig undrande till varför fria konstnärer tilldelas arbetsstipendium och bidrag för att skapa konst av till exempel det här slaget.

– Samtidigt handlar det om att lyfta fram naturen och skärgårdens situation i dag. Om konstnärer inte skulle få bidrag till sådana här projekt skulle de garanterat bli oförverkligade, säger Laine som intygar att hon nog inte blir rik på arbetsstipendiet.

– Ska man utvecklas som konstnär måste man ibland få chansen att förverkliga sig själv. Jag vill inte låta nedvärderande om jag säger att jag kanske inte utvecklas särskilt mycket med att planera ljussättningen för en uppsättning av Pelle Svanslös, men jag gör nog det också om det behövs.

– Jag är lycklig då jag kan förverkliga mig själv och fungera som konstnär här i skärgården, säger hon.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*