Veli Tuominen ser till att Föli-cyklarna fungerar och finns på rätt plats

Kuppisgatans station har denna dag varit populär och är nästan tom. Här lämnar Veli Tuominen några cyklar. Foto: Stefan Holmström

Första stoppet blir på Kuppisgatan. Veli Tuominen parkerar den vita gasdrivna skåpbilen och börjar lyfta ut cyklar.

– Vi har ingen tom station just nu. Men det finns några med bara en cykel, säger Tuominen, då han kollar läget med sin mobilapp.

Tuominen leder företaget Rolans fempersonersteam i Åbo.

Rolan svarar för det praktiska jobbet med att hålla cyklarna rullande, som underleverantör till Nextbike Polska, som opererar stadscykeltrafiken i Åbo.

När cyklarna är på plats på Kuppisgatan, checkar Tuominen in dem med sin mobil. Nu kan de lånas ut. Han kollar också att de som fanns på stationen är ok: den gröna lampan vid cykelns ”hjärna” ska blinka.

Vid Arkenkvarteret behövs några cyklar till. Veli Tuominen märker också att alla cyklar på plats inte är utcheckade av de senaste användarna. Foto: Stefan Holmström

Nästa stopp blir på Biskopsgatan, vid Arkenkvarteret. Tuominen lämnar ett par cyklar – och checkar också in några som redan står här.

– Alla ger sig inte tid att kolla att cykeln verkligen registreras då de lämnar den. Det tar sällan mer än några sekunder.

Några minuter senare är vi vid Assistentstigen. Här pågår vägjobb, så Tuominen får åka slalom med skåpbilen. Ibland innebär vägjobb att cykellånestationer måste stängas.

– Somliga parkerar ändå på stängda stationer, av gammal vana, och sedan får vi samtal om cyklar som står mellan grävmaskiner.

Rolans team kommunicerar också via en Whatsapp-grupp med kollektivtrafikens bolag Föli.

Arbetet går inte bara ut på att låna och hämta cyklar. Tuominen sköter en hel del service och reparationer på cyklarna vid de 35 lånestationerna i Åbo. Det finns också 3 popup-stationer.

– Cykelkorgarna har visat sig vara för svaga. När de är fullastade skakar de lätt sönder på kullerstenarna vid Domkyrkan.

I bilen hittas utöver verktygen och sprejburkar med smörjmedel ett specialverktyg, gjort av en cykeleker. Med den åtgärdas trilskande mekanismer, som då framhjulets låstapp inte vill låsa sig.

– Det här är ett mycket kundnära jobb. På de flesta stationer är det någon som vill småprata. Det är bra att en tyst och inåtvänd barfota Åbobo som jag fått lära mig sådant av min savolaxiska sambo, skämtar han.

Guldsmed, svetsare, cykelmekaniker och mycket mer. Veli Tuominen trivs med sitt självständiga jobb. Foto: Stefan Holmström

Tuominen är själv något av en cykelentusiast. Som ung fick han nästan en ”väckelse”.

– Allt som brummar funkade inte just då, så jag fick plocka fram min Jopo ur mammas källare.

Sedan var han såld. När han studerade till att bli guldsmed, handlade hans examensarbete om en jigg för att löda cykelramar – långt innan någon kunde fantisera om senare designcykeltrender.

Det blev ändå ingen guldsmedskarriär, istället jobbade Tuominen flera år som cykelmekaniker. Därefter blev det tjugo år med metalljobb, bland annat som tig-svetsare. I något skede var han också förare för bageriet Rosten.

– Guldsmedsutbildning och tidigare bullautkörare, det är en perfekt bakgrund för det här jobbet, skrattar han.

Cykelstationen vid Tavastlandsvägen är i ett område där man mätt Finlands livligaste cykeltrafik. Foto: Stefan Holmström

Nästa stopp är den stora stationen i Rektorsåkersgatans och Tavastlandsvägens korsning.

Här lyfter Tuominen ut de vinterdäcksförsedda cyklar som han haft med från Rolans depå på Axelsvägen. Sedan börjar han fylla bilen med sådana som ska få vinterdäck eller behöver service.

I de här kvarteren finns den livligaste cykeltrafiken i hela Finland. De som vill lämna och låna cyklar är många – somliga försöker också låna cyklar som redan checkats ut för service.

Stoppet tar cirka 45 minuter, sedan behövs en tankestund.

– Cyklarna rör på sig i dag. Frågan är var det lönar sig att fylla på.

Det handlar om erfarenhet och intuition.

Det finns en hel del regelbundna fenomen, som det hur pendlare fyller cykelstationen vid Kuppis station under vardagar och hur cyklarna hopas vid busstationen under veckoslut.

Alltid lönar det sig inte att ha bråttom med att fylla på tomma stationer eller tömma överfulla, säger Tuominen.

– Det finns vissa regelbundna mönster, men så plötsligt kan allt ändras, säger Tuominen och startar bilen.

Vid Domkyrkan behövdes specialverktyget mot trilskande lås. Foto: Stefan Holmström

Därefter blir det stopp vid Domkyrkan och Stadsteatern. Ibland stämmer inte cykelantalet i Tuominens mobilapp.

Det kan bero på en uppdateringsstörning i den lilla färddatorn i cyklarna, eller så har gps-signalen gått fel och checkat in cykeln på en annan, närliggande station.

Det är ändå bara små störningar som fixas i en handvändning.

En Föllärit-cykel lånas i snitt tre–fyra gånger varje dag. Rolans fempersonersteam arbetar i två skift måndag–lördag och ett skift på söndag.

– Det brukar bli femtio kilometer varje skift med bilen.

Det är inte många av de totalt cirka 300 cyklarna som inte är i trafik eller beredskap hela tiden. Endast en har stulits – men den hittades.

– Vi fick ett tips om den via appen Jodel. Cykelns dator var avlägsnad och ramen var målad med vit latexfärg.

Efter Stadsteaterns station är det dags att återvända till depån på Axelsvägen. Mörka moln tornar upp sig.

– Ser man på, det verkar bli regn. Nu är rusningen i staden över för min del.

 

LÄS OCKSÅ

Flera finska städer på väg att ta i bruk egna lånecyklar

Dubbar gör det tryggare – många är nyfikna på hur systemet klarar vintern

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*