Vårt land, vårt land, vårt klusterland

Vad händer då landets logistikkluster koncentreras allt mer söderut och trängselfinland krymper i ökande takt? Vill vi utarma resten av vårt land?

Det är lätt att förstå protesterna ute i regionerna mot Kommunikationsministeriets planer på ett nytt stomvägnät i landet.

I ministeriets förslag faller flera viktiga vägar och vägavsnitt utanför stomnätet. De här vägarna klassas som mindre viktiga och riskerar i fortsättningen att få mindre anslag för vägunderhåll.

Riksväg 8 är en av de riksvägar som till stora delar faller utanför stomnätet i fall ministeriets planer godkänns.

Enligt förslaget faller vägsträckan mellan Björneborg och Ytterjeppo i norra svenska Österbotten utanför stomnätet.

Förslaget som för tillfället är ute på remissrunda har väckt stort motstånd inom näringslivet och landskapsförbunden längs kusten.

Man poängterar att goda vägförbindelser är viktiga för ekonomin och landets utveckling, också i regionerna.

Den här aspekten har lyfts fram av tidigare regeringar. Man påpekar betydelsen av en fungerande logistik som en central faktor för Finlands konkurrenskraft och tillgänglighet.

Man vill också beakta behoven som landets perifera områden har när det gäller logistiken.

Men den nuvarande regeringen verkar tänka annorlunda.

Man vill förbättra kommunikationerna och effektivera logistiken i tillväxtregionerna med fokus på södra Finland.

Utvecklingen och behoven i landets perifera delar är mindre viktig.

Kommunikationsministeriets senaste utspel om att det lönar sig att satsa på ett entimmes snabbtåg på spåravsnitten Helsingfors–Åbo och Helsingfors–Tammerfors.

Satsningen på ett entimmeståg mellan Åbo och Helsingfors är redan i planeringsskedet och projektet är säkert nödvändigt för att vi ska få bättre och snabbare kommunikationer.

Projektet har varit aktuellt redan en lägre tid.

Men nu har tjänstemännen kommit på att också Tammerfors behöver ett entimmeståg. Två jättedyra projekt körs fram där finansieringen är långt ifrån klar.

Ännu finns igen klar finansieringsmodell. Och hittar man offentlig finansiering så är det bort från andra satsningar på landets väg- och järnvägsnät.

Risken finns på sikt att logistiken och kommunikationerna allt mer koncentreras till södra Finland där triangeln Helsingfors–Tammerfors–Åbo utgör landets logistikkluster.

De här bådar inte gått för de perifera delarna av landet. Vi borde slå på bromsen innan det är för sent.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*