Två- och tre tusen bilar per dygn på Kimitoöns slitna huvudväg

Ökning och minskning. Det antal fordon per dygn som har noterats vid olika mätningar är, börjande från Dalsbruk längst i söder, 1388 (mätt 2014), 1531 (2015), 2335 (2016), 222 (2013), 3245 (2016), 1647 (2015), 3057 (2016) och 3683 (2013). Karta: NTM-centralen

Trafikmängden på Kimitoöns huvudväg mellan Dalsbruk och Kimito har under sommaren mätts vid ett par punkter.

Många har noterat de grå mätstolparna och undrar om inte antalet fordon nu har ökat så mycket att vägen kunde få lite mer resurser?

– Resultaten av sommarens mätningar blir klara först under hösten, säger Tauno Mäkiö, expert på vägunderhåll vid NTM-centralen.

– Det som jag kan säga utgående från mätningar gjorda de senaste åren är att trafikmängden närmast Dalsbruk har minskat rejält, och det hänger väl ihop med FN-steels konkurs 2012. Men också norr om Kimito centrum, mot Bjärnå, finns det en minskning som är svårare att gissa orsaken till, säger Mäkiö.

Antalet fordon per dygn har mätts vid olika tidpunkter på sju avsnitt. Till exempel passerade 2 222 fordon mellan Smedskulla i Björkboda och Fröjdbölevägskälet vid mätningen 2013. Närmare Kimito centrum är det frågan om ytterligare cirka tusen bilar per dygn.

Mäkiö har gjort uträkningen av ökning eller minskning enligt skillnaden mellan de två senaste mätningarna vid varje avsnitt. Mätningarna gjordes 2009-16.

– Som det verkar har det inte varit så stor ökning att det skulle ändra på vår bedömning av de resurser vägen behöver. Det ska vara en ökning på omkring tio procent per år, under flera år efter varandra, för att vi ska ändra vår bedömning, säger han.

Hur är det då att bo nära vägen, hörs trafiken väldigt tydligt?

– Visst gör den det. Särskilt ”fredagsrallyt” märker vi av. Då är det säkert det dubbla antalet bilar jämfört med andra vardagar. Returtrafiken från fritidshusen på söndag kvällar är sedan mera spridd, säger Rabbe Sjöberg som bor 150 meter från vägen.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*