Ture och Tuva samlar på hemlisar

Lådorna fulla med hemligheter. Ture (Peter Ahlqvist, till vänster), Tuva (Jerry Wahlforss) och papegojan Rakel. Foto: Pette Rissanen

– Ibland tror man att livet tar slut om man berättar sina hemligheter. Men det är ofta tvärtom. Det är då man berättar sina hemligheter som man kan börja leva.

Det säger Ann-Luise Bertell som skrivit och regisserat Åbo svenska teaters nya barnpjäs ”Tuva och Ture i hemligheternas hus”.

Det finns förstås olika sorters hemligheter: vissa allvarliga, andra mera spännande och lekfulla.

Så var det också för Bertell när hon var liten.

– Jag var ett barn med många hemligheter. Jag hade hemliga klubbar och hemliga vänner, men var också i hemlighet rädd för kärnvapenkrig.

Idén att nu skriva en pjäs om hemligheter fick Bertell efter att hon köpt en bok om idéer på en flygplats. Boken påpekade hur mycket energi och berättelser det finns i hemligheter.

Pjäsen handlar om Tuva (spelad av Jerry Wahlforss) och Ture (Peter Ahlqvist) som samlar hemligheter i lådor i sitt hus. De har en egen, gemensam hemlighet – men också hemligheter som de döljer för varandra. ”Hemligheter som man får ont i magen av och hemligheter som är pinsamma, undanstoppade eller underbara”.

Klippet: Vincent Mattsson och Ada Hämäläinen går i Braheskolans förskola. De hör till barnen som träffade ÅST:s teatergrupp medan den jobbade med pjäsen ”Tuva och Ture i hemligheternas hus”. Nu har Vincent och Ada sett den färdiga pjäsen. (Obs, årtalet i klippets slut fel. Ska förstås vara 2017.)

Under arbetet med pjäsen har arbetsgruppen träffat barn i Braheskolan i Åbo. De har diskuterat hemligheter och barnen fick rita sina egna hemlighetshus.

Barnens hemligheter har inspirerat till en del hemligheter i pjäsen. Bertell säger att diskussionerna också inspirerat henne till en logik som hon inte hade kommit på som vuxen.

Dessutom fick Peter Ahlqvist – som gjort scenografin – inspiration till dekoren.

– Det var en kille, som nog är blivande arkitekt, som ritade ett detaljerat hus med färgkoder för olika sorts hemligheter. Den tanken finns med i scenografin, med lådor i olika färger.

På tisdagen, innan pressen fick se ett utdrag ur pjäsen, såg förskoleelever från Braheskolan hela föreställningen. Flera av barnen hade tidigare träffat teatergruppen och diskuterat hemligheter.

Efter pjäsen fick barnen säga vad de tyckte. Wahlforss, Ahlqvist och Bertell bekräftar den gamla sanningen att barn är väldigt raka i sina kommentarer.

– Vi måste nog ändra på vissa saker innan premiären, konstaterar Bertell efter att ha hört barnen. De undrade till exempel också varför papegojan Rakel inte är med och bugar på slutet.

Ahlqvist konstaterar att barnen är väldigt noga, till exempel när det gäller att lådorna med hemligheter ska ställas tillbaka på sina rätta platser.

– De sade ”den där lådan var mera åt det där hållet!”. De var mycket noggrannare än jag fast jag är scenograf.

”Tuva och Ture i hemligheternas hus” har redan 30–40 föreställningar inbokade under våren i Svenskfinland, i bland annat dagisar och förskolor. Den huvudsakliga målgruppen är 4–10-åringar.

När pjäsen åker runt sköts allt – inklusive teknik – av Wahlforss och Ahlqvist. Den är cirka 40 minuter lång.

”Tuva och Ture i hemligheternas hus”

  • Har premiär 17.1 i Braheskolan i Åbo som teatern samarbetat med under arbetet med pjäsen. Pjäsen turnerar sedan, men kan också ses på ÅST 11.3 och 29.4.
  • Ann-Luise Bertell har också besökt ett dagis i Vörå samt diskuterat med en yngre släkting för att få inspiration.
  • Pjäsen är skriven inom projektet Ung dramatik, som stöds av Svenska Kulturfonden. Bertell har under arbetet haft stöd av dramaturgen Hanna Åkerfelt.
  • Alla ÅST:s premiärer i år är skrivna av finlandssvenska dramatiker.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*