UPPDATERAD: Taxidatas bokning är överbelastad – bilar saknar fortfarande apparater för FPA-resor

Från och med igår har företaget Taxidata ansvaret för alla FPA-resor i Egentliga Finland och Satakunta. ÅU-Foto

Företaget Lounais-Suomen Taxidata meddelar att det är rusning till deras servicenummer.

Problemen är en följd av ”en orsak som beror på serviceleverantören”, uppger bolaget.

Det är oklart vilka servicenummer problemen gäller, men Taxidata tog i går över helhetsansvaret för FPA-resorna.

Vd:n för Lounais-Suomen Taxidata, Tapani Ekuri, uppgav igår kväll till Iltalehti att alla bilar inte ännu har den apparatur som behövs för FPA-subventionerade körningar.

– Antalet montörer är begränsat och alla apparater har inte installerats,sade Ekuri till Iltalehti.

ÅU har försökt få tag på Ekuri för en uppdatering av läget på måndagen, men inte nått honom.

På Lounais-Suomen Taxidata uppger man att många försöker få tag på Ekuri just nu och att de kan ta ringbud men inte vet när och hur bolagets vd kan kommentera läget.

Enligt medieuppgifter på måndagen förekommer samma problem också i andra landskap.

 

Bakgrund

  • Den 1 juli ändrades systemet så att alla FPA-färder måste beställas på ett visst nummer. Bakgrunden till förändringen är den förnyade lagen om taxitrafik.
  • Som en följd av det här konkurrensutsatte Folkpensionsanstalten FPA-resorna. Taxidata fick då ansvaret för alla FPA-resor i Egentliga Finland och Satakunta.

Artikeln uppdateras efter hand som ÅU får mer information om läget.

 

Läs mer om reformen här: 

Reglerna för FPA-resor ändrar – har du koll på vad som gäller efter den 1 juli?

Antalet FPA-taxibilar halveras i Kimitoön – högre kostnader avskräcker

 

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*