Tack, Aktia!

INSÄNDARE & DEBATT

Som kund i cirka 60 år i banken som numera bär namnet Aktia, och som i tiotals år bjudit på vänligt mottagande och god service, har jag nu förstummats av vad banken meddelar sina vanliga privatkunder.

I jultider kommer först ett brev i vilket banken konstaterar att samtliga mina konton blir avgiftsbelagda trots att de inte ens inbringat nämnvärd ränta på åratal.

Strax därpå kommer ett nytt brev i vilket banken konstaterar att jag är en ”icke professionell kund”!

Detta anser jag vara snudd på kränkning av mänskliga rättigheter och kanske också ett brott mot jämställdhetslagstiftningen.

I varje fall är det för mig ett bevis på att banken är en ”icke professionell psykolog” då dylik information sänds vid en tidpunkt då hela Finlands befolkning önskar varandra god jul och gott nytt år!

Det verkar behövas en uppföljare till kampanjen mot sexuella trakasserier, #metoo, i form av en kampanj #jagock, riktad mot ekonomiska trakasserier.

I varje fall har både jag och hela min bekantskapskrets nu definitivt fått upp ögonen för bankens verkliga jag och vet vad som måste göras, därav rubriken fast i avkortad form.

Bankens slogan ”ser en människa i varje kund” borde korrigeras till ”ser varje människa som en hund”, vilket bättre motsvarar verkligheten.

Kim Rancken
”Icke professionell deponent”
Vanda

 

Du kan läsa Aktias svar på insändaren här.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*