SVT, TV4 och Sveriges Radio fälls för metoo-rapportering

Den svenska Granskningsnämnden fäller SVT, TV4 och Sveriges Radio för att ha publicerat programledaren Martin Timells namn i samband med rapporteringen om sexuella trakasserier och uppropet metoo.

Enligt Granskningsnämndens beslut har Timell inte ”en framskjuten eller särskilt ansvarskrävande position i samhället”, vilket innebär att det inte fanns ett allmänt intresse i att publicera hans namn, skriver den svenska nyhetsbyrån TT.

Beslutet gäller inslag i Ekot i Sveriges Radio, TV4-nyheterna och i SVT:s Rapport och Aktuellt. Timell anklagades för övergrepp och sexuella trakasserier. Han åtalades för våldtäkt, men friades av tingsrätten i juni.

Pressens opinionsnämnd i Sverige har tidigare prickat Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan för att ha brutit mot god publicistisk sed på grund av artiklar som anklagar Martin Timell för sexuella trakasserier.

SPT

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*