Studerande redo att hjälpa skäriföretag

Inspirerade. Entreprenören Anders Nilsson besökte på fredagen Yrkeshögskolan Novia för att berätta sin entreprenörshistoria för blivande tradenomer. Foto: Timur Yilmaz

– Att vara entreprenör är jättekul, jättetufft, jättejobbigt.

Anders Nilsson möter andra och tredje årets tradenomstuderande i Novia.

Med trettio år av entreprenörskap på nacken har han kommit från Sverige till Åbo för att inspirera och ge en liten glimt av sina egna erfarenheter av att bygga affärsnätverk och etablera nya verksamheter och bolag.

– Att vara en bra entreprenör handlar inte bara om framgång, det handlar om hårt jobb och massor med motgångar men var aldrig rädda för att göra misstag. Var i stället rädda för att inte göra misstag.

Archipelago Business Development heter miljonprojektet som körde igång i fjol.

Hanna Guseff och Camilla Ekman.

 

Under ledning av Novias lektorer har studerandena möjlighet att vara med och arbeta i projekt kring de utmaningar som skärgårdsföretagare möter dagligen.

– Efter att projektet marknadsfördes till företag för ett år sedan tog flera genast kontakt. Vi har snarare fått sätta en övre gräns för hur många som ryms med, säger Camilla Ekman som är utbildningsansvarig för företagsekonomi.

Målet är att involvera sammanlagt 60 små eller medelstora företag i Finland och Sverige.

På listan finns i dag 30 rekryterade åboländska företag i skärgårdsregionen som gärna tar emot hjälp av studerandena.

Företagarna representerar olika branscher, här finns bland annat en fiskeodling, arkitektbyrå och en mekanisk verkstad.

– Det gemensamma för alla företag är att de har utmaningar och behöver hjälp med konceptutveckling, marknadsföring eller lönsamhetsfrågor.

Och det är där experter, lärare och studerande kommer in i bilden.

I höst inleds den konkreta delen av projekten där studerandena får möta företagarna.

– Företagarna har ett behov och vi ska tillsammans arbeta med deras utmaningar, samtidigt som ni får studiepoäng och nya erfarenheter inför framtiden, förklarar projektcoachen Hanna Guseff för studerandena.

Studerandena får vara en del av ett projekt, nätverka och arbeta under ledning av lärarna och olika experter på affärsutveckling. På det sättet får de chansen att lära känna företag, städer och stärker sitt nätverk redan innan de ger sig ut på arbetsmarknaden. I retur får företagen nya fräscha idéer.

– Nu startar vi upp kurser där företagens behov kopplas samman med studerandenas behov.

Under sitt besök i Åbo har Anders Nilsson ett mål: Att skapa 20 nya kontakter.

– Den som vill ha, får mitt visitkort. Ni kan ringa mig när som helst och jag hjälper er gärna och ställer upp och förmedlar kontakter. Man ska kunna fråga om hjälp, det ligger ingen stolthet eller prestige i att inte göra det.

Nilsson har under perioder gjort 40–50 kundbesök i veckan. Det rör sig om ett i timmen.

– Det gör sig inte att sitta på rumpan, gå ut och jobba och våga skapa kontakter. Ensam är inte alltid stark.

 

Archipelago Business Development

  • Projektägare är Yrkeshögskolan Novia och finländsk projektpartner är Handelshögskolan vid Åbo Akademi.
  • Ska skapa nya affärsmodeller och kunskapsutbyte i skärgården över nations- och generationsgränser.
  • Erbjuder punktinsatser eller längre utvecklingsprogram för företag i skärgårdsregionen.
  • Målet är att utveckla tio nya affärsmodeller genom diversifiering, säsongöverskridande lösningar eller samverkan över landsgränser.
  • Är ett EU-finansierat projekt, totalbudgeten är 1 638 511 euro.
  • Pågår till den 30.9.2019.

”Alla vinner på samarbetet”

När företagaren Mikael Granqvist för ett år sedan hörde om Novias projekt, tyckte han det lät jättebra.

– Mina tidsresurser är verkligen på kort och jag hinner inte med allting.

Granqvist driver Hotell Stallbacken och Grännäs Bed & Breakfast i Nagu.

– Det är jätteroligt att få arbeta i grupp och fint att hjälpa unga studerande som försöker starta sina arbetskarriärer.

Det är speciellt en grej Granqvist önskar att studerandena kan hjälpa honom.

– Undersökande av vad företag i Åbonejden förväntar sig om de bokar ett två dagars seminarium.

Hittills har han mer eller mindre gissat sig fram baserat på egna erfarenheter. Som företagare känner han till en hel del, men anser att det inte räcker tillräckligt långt, speciellt eftersom han under de tio senaste åren har märkt av en stor skillnad.

– År 2008 var efterfrågan på företagspaket ännu stor, men ett år senare dog den ut och har inte kommit igång sedan dess.

För en företagare är nätverkandet och samarbetet i sig också givande.

– Det är viktigt att träffa andra och få ett bollplank. Företagare känner sig ibland lite ensamma, då kan det vara trevligt att få en känsla av att vi är många i samma situation.

Vad har du för förväntningar på samarbetet?

– Att jag ska få bättre koll på hur jag ska vända mig till Åbogrupper som ordnar möten, hur jag ska nå dem bäst.

Granqvist är också intresserad av att veta hur effektiva olika typer av marknadsförening är.

– Samarbeten brukar alltid ge någonting. Jag är inte överoptimistisk, men inte heller pessimist. Sånt här borde det satsas mera pengar på, alla vinner!

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*