Ställningstagande till ministrar: Staten borde stå för alla kostnader för privata färjor

Färjan till haverö är en av de privata färjorna i Åboland. På bilden Haverö väglags bestyrelseordförande Tor Johansson. ÅU-foto.

I november i fjol skrev ÅU om att det statliga bolaget Finferries har gått på förlust och därför vill höja hyrorna för privata färjor. De planerade hyreshöjningarna kan leda till att väglagens kostnader fördubblas.

På grund av höjningen anser Skärgårdsdelegationen att kostnaderna för privat färjtrafik i sin helhet borde överföras till staten, annars äventyras färjornas verksamhet.

Nu har en arbetsgrupp, utsedd av Skärgårdsdelegationen, sammanställt ett ställningstagande som sänts till berörda ministrar och tjänstemän.

Arbetsgruppen påpekar i ställningstagandet att de privata färjorna för jämlikhetens skull borde finansieras av staten precis som förbindelsebåtarna och landsvägsfärjorna.

För tillfället betalar staten 80 procent av kostnaderna för väglagsfärjorna och väglagen för resterande 20 procent.

Det finns sammanlagt 21 privata färjor i Finland. I den åboländska skärgården berörs Käldö- Haverö- och Sandöfärjorna i Nagu, Sorpofärjan i Pargas och Pettufärjan i Finby.

LÄS OCKSÅ:

Skärgårdsdelegationen: Staten borde betala alla kostnader för privata färjor

Fortsatt kamp för statsstöd till privata vägfärjor

 

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*