SAS medger: Fler flyg än normalt har ställts in

SAS Stockholmsflyg möter Finnairs flyg från Helsingfors. Foto: J-O Edberg
Åbo flygplats.

Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, är medveten om att antalet inställda avgångar på rutten Åbo–Stockholm har avvikit från medeltalet under hösten och sommaren. Hon menar att flygbolaget nu jobbar på att säkerställa att flygen faktiskt avgår och att de gör det enligt utsatt tidtabell.

– Vår regularitet generellt var lägre än genomsnittet med en procent under september och vi vet att den här rutten har haft ovanligt många inställda flyg. Vanligtvis genomförs 99 procent av alla planerade flygningar.

Enligt flygspårningswebbsidan Airportia har SAS ställt in 10 avgångar på rutten sedan början av september. SAS flyger upp till fyra gånger om dagen mellan städerna.

Vad beror det här på?

– Det är väldigt svårt för mig att kommentera generellt vad det beror på eftersom det är en kombination av flera faktorer, såsom personalbrist och tekniska problem. Flygtrafiken är ett komplext system och problem på en rutt har efterverkningar på andra ställen.

”Åbolinjen är viktig för oss”

Vad gör ni för att lösa problemet?

– Vi arbetar med att säkra den servicenivå som kunderna förväntar sig av oss, bland annat genom att rekrytera mer personal. Åbolinjen är viktig för oss, vilket bevisas av att vi den 7 november kommer att sätta in en till avgång så att vi då har fem dagliga turer i stället för fyra måndagar till fredagar.

Kan ett flyg ställas in för att passagerarantalet är för lågt?

– Nej, det är aldrig en parameter.

Också på Åbo flygplats är man medveten om att SAS-flygen ställts in ovanligt ofta. Flygplatschef Juha Aaltonen säger att utvecklingen ändå går mot rätt håll.

– Ibland är det fler inställda avgångar, ibland färre. Vi har diskuterat problemen med flygbolaget och enligt min uppfattning har regulariteten på rutten blivit bättre än förr. Man ska komma ihåg att det varje gång som ett flyg ställs in finns en rimlig förklaring. Det är inte i flygbolagens intresse att sänka kundernas förtroende för dem.

LÄS OCKSÅ:

Inställda SAS-flyg till och från Åbo irriterar passagerare – ”Jag drar mig för att boka flyg via Åbo flygfält efter det här”

3 Kommentarer

  1. SAS har även ställt in flera flyg på Sthlm Helsingfors linjen. Obegripligt och jobbigt då man var tvungen att spendera 6timmmar på Arlanda och missade den sista bussturen till Åbo.

  2. Jag föreslår också att SAS förbättrar sig snabbt! Min man och jag flyger många, många gånger i ret mellan Åbo och Oslo. Och jag beställer inte mera biljetter med SAS! Inte bara inställda flyg (som vi råkat ut för flera gpnger) utan också förseningar så att man inte hinner med följande flyg. Men stora konsekvenser för oss. Deoppen var när vi kom försenade till Stockholm och sprang till nästa gate för att hinna med Osloflyget. De två första springarna kom med på flyget, vi, 60 m efter, fick inte komma med, trots att de fåg oss komma. Fy skäms SAS!!!! Och gatepersonalen som inte väntade på oss förklarade det med att om de inte for kanske nån i OSLO missade connecting flight. Oss från Åbo var det tydligen inte så farligt med.

  3. Artikeln berättar, att SAS har ställt in 10 avgångar Sthlm-Åbo sedan början av september. Flygplatschefen i Åbo anser att utvecklingen ändå går mot rätt håll.
    Va?
    Varje gång ett flyg ställs in finns en rimlig förklaring, anser han. SAS presschef säger att det är ”svårt att kommentera generellt”.
    Det kan jag tro.
    Flyg och far, säger jag!

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*