Säkerheten för bussresenärer måste förbättras

ÅU-foto

En omfattande utredning om säkerheten för busspassagerare har gjorts av Olycksutredningscentralen. Utredningen omfattade 668 olika bussolyckor som skett under en arton månaders period.

Antalet bussolyckor under den här perioden var fler än väntat.

I nittio fall ledde olyckorna till personskador. Tjugoåtta personer skadades allvarligt och 220 personer skadades lindrigt.

Av dem som var motpart i olyckorna omkom tretton personer. Tjugoåtta personer skadades allvarligt och 188 personer lindrigt.

Den farligaste typen av bussolyckor är olyckor där bussarna välter. Det hade hänt i nitton fall. Tolv passagerare skadades allvarligt och sextiofyra passagerare lindrigt.

I över hundra fall bidrog halkan till en olycka och skulle lätt kunna förhindras med användning av vinterdäck. I en enkät för chaufförer upplevde en del att de körde med dåliga däck.

I enkäten framkom också att många chaufförer känner sig trötta och stressade på grund av resultatkraven inom kollektivtrafiken. Många chaufförer upplevde att personbilsförare, cyklister, fotgängare och andra trafikanter inte hade tillräcklig förståelse för bussarnas behov av utrymme i trafiken.

Trafikföretagen borde ta passagerarsäkerheten mer i beaktande i fråga om val av däck, fordon och rutter. Dessutom bör chaufförernas fysiska och mentala hälsa följas upp.

Förutom det borde användningen av säkerhetsbälte förbättras. Just nu använder uppskattningsvis endast hälften av passagerarna säkerhetsbälte.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*