Rolls-Royce rustar i Trivium i Åbo

Oskar Levander i Rolls-Royces innovationscenter i Triviumhuset. Foto: J-O Edberg

Det är full aktivitet i Rolls-Royces lokaler i Trivium-huset på Lemminkäinengatan 32 i Åbo.

Företaget expanderar i byggnaden där man för några år sedan grundade sitt Åbokontor i husets gatuplan.

Nu tar man också över tredje våningen som blir säte för företagets forsknings- och utvecklingscenter för autonoma och fjärrstyrda fartyg.

Sedan i våras då koncernen meddelade om grundandet av innovationscentret pågår en rekrytering av nyanställda.

Man rekryterar bland annat maskin- och dataingenjörer, analytiker och folk med kaptenserfarenhet från sjöfartsbranschen.

Verksamheten utvidgas successivt och nyanställda droppar hela tiden in. För tillfället har halva tredje våningen fyllts. Resten av våningen fylls under hösten.

– Här kommer in nytt folk varje vecka, säger Oskar Levander, ansvarig för nya koncept och innovationer vid Rolls-Royces globala marinenhet.

Levander är en av hjärnorna bakom konceptet med autonoma fartyg och den som lanserat innovationen hos Rolls-Royce.

Rolls-Royces innovationscenter för autonoma och fjärrstyrda fartyg finns i Triviumhusets tredje våning på Lemminkäinengatan 32. Foto: J-O Edbrg

Tillsammans med Karno Tenovuo, chef för Rolls-Royces enhet för smarta fartyg, och Sauli Eloranta som är teknologiansvarig, har han deltagit i arbetet med att utveckla verksamheten i Åbo.

Av konkurrensskäl vill han inte avslöja omfattningen av nyrekryteringarna och hur många som för tillfället jobbar i innovationscentret.

– Autonoma fartyg är ett hett ämne inom marinbranschen just nu. Intresset för teknologin har ökat explosionsartat och flera konkurrenter har följt efter oss, säger Levander, som är fartygsplanerare från Tekniska högskolan i Helsingfors, numera Aalto-universitetet.

I december tas tredje våningen i Trivium i bruk i full skala. Men man vill fortsätta växa.

– Vi tänker växa och bli ännu större och kommer att rekrytera mera folk också i fortsättningen, säger Levander, som har rötter i Grankulla.

Familjen flyttade till Åbo i slutet på 1980-talet i samband med att Wärtsilä Marine flyttade enheten för passagerarfartyg från varvet i Helsingfors till Åbo. Hans far Kai Levander var chef för enheten.

Sedan åtta år tillbaka är Oskar Levander Pargasbo.

Stor förändring. Det behövs både autonoma och fjärrstyrda fartyg. Men alla fartyg blir inte obemannade, stora oljetankers och kryssningsfartyg kommer att ha besättning ombord för att optimera säkerheten, säger Oskar Levander. Foto: J-O Edberg

För tillfället jobbar man för fullt vid innovationscentret i Åbo med att utveckla system för autonoma och fjärrstyrda fartyg.

Själv reser Levander runt världen om marknadsför konceptet.

Nyligen deltog han i en internationell marinkonferens i London, senare i höst väntar Dubai och USA.

– Intresset är stort. Det finns mera utvecklingsjobb och projekt än vad vi kan ta emot, säger han.
Rolls-Royce har redan utvecklat ett system som testats och är i bruk på en dansk bogserbåt.

– Utvecklingen går snabbt. Redan om några år räknar vi med att de första autonoma fartygen lanseras. Det sker senast 2020 och då handlar det främst om bogserbåtar och landsvägsfärjor, säger Levander.

Rolls-Royce testar redan ny teknik ombord på landsvägsfärjan Stella mellan Korpo och Houtskär.

– Testet möjliggör utveckling av navigationsutrustning som behövs för fjärrstyrda och autonoma fartyg. Men det är en bit kvar dit ännu. Det krävs också regler för hur trafiken ska fungera, säger Levander.

Eftersom det är lättare att göra upp nationella regler för hur trafiken med autonoma och fjärrstyrda fartyg ska regleras sker de snabbaste framstegen på lokal nivå, säger Levander.

Han uppskattar att det dröjer till 2025 innan sjöfartsorganisationen IMO lyckas skapa ett internationellt regelverk som möjliggör global trafik med autonoma och fjärrstyrda fartyg.

– Då handlar det främst om fraktfartyg. Tekniken kommer visserligen också att installeras på kryssningsfartyg och stora tankfartyg men de kommer inte att vara helt förarlösa i och med att man vill optimera säkerheten, säger Levander.

Förbättrad sjösäkerhet är en orsak till satsningen på autonoma och fjärrstyrda fartyg.

– 75–95 procent av alla fartygsolyckor till sjöss beror på mänskliga misstag, säger Levander.

En annan fördel är minskade bränslekostnader i och med att fartygen blir lättare och behöver färre system ombord som nyttjas av besättningen.

Enligt Levander står sjöfarten inför en av de största förändringarna på många decennier.

– De autonoma och fjärrstyrda fartygen kommer att revolutionera sjöfarten. Allt ändras, teknologin och utrustningen och systemen för hur man underhåller fartygen. Och shippingen kommer i fortsättningen att integrerats allt mer i tillverkningsindustrins produktionsprocess där den som tillverkar varorna bättre kan styra godstransporterna, säger han.

Det kommer att finnas både autonoma och fjärrstyrda fartyg.

– Största delen av tiden på sjön är fartygen autonoma och styr sig själva. Men när de närmar sig kusten och anlöper en hamn kommer de att styras från land av en kapten som sitter i en central där man kontrollerar fjärrstyrda fartyg, säger Levander.

 

Rolls-Royce

  • Verkar i 50 länder och sysselsätter 50 000 anställda.
  • Omsätter 15,7 miljarder euro.
  • I Finland sysselsätter företaget nästan 600 anställda på orterna Raumo, Karleby och Åbo.
  • I Åbo ligger fokus på forskning och innovationer, i Raumo tillverkar företaget propelleraggregat och i Karleby vattenjetaggregat.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*