Piaf – en pjäs om priset att bli stjärna

”Piaf – jag ångrar ingenting”. Daniela Franzell, Peter Ahlqvist, Sarah Nedergård, Emma Klingenberg, Amanda Nyman och Jerry Wahlforss på scenen. Foto: ÅST/Pette Rissanen

– Du har en bra röst, men du artikulerar som en apa och äter som en gris. Du gestikulerar som en pajas och klär dig som ett fnask. Det verkar som om du längtar tillbaka till rännstenen.

Peter Ahlqvist i rollen som Edit Piafs mentor och älskare är inte nådig i sin kritik av sångerskan, men hans mål är att hon ska klättra så högt att hon får svindel.

Hans ambitioner för henne till La Cupole, där kriget bokstavligen kommer in på scenen.

Åbo svenska teaters storsatsning i höst, ”Piaf – jag ångrar ingenting”, har ett fyrtiotal föreställningar insatta för höstsäsongen. Redan nu är 8 500 biljetter bokade.

Regissören Jukka Aaltonen säger att ÅST:s ambition inte är att försöka berätta sanningen om Piaf.

– Vår föreställning visar den resa som en åldrande Piaf gör i sitt inre. Det har gett oss möjlighet att använda mycket fantasi och konstnärliga friheter. Många känner till Piafs sånger och har personliga minnen som är knutna till dem. Det är via sångerna vi har vår chans att nå människors hjärtan.

Han drar paralleller mellan Piafs värld och tid till vår. Hon lämnade efter sig trasiga människoförhållanden och dramatiska vändningar.

– Också i dag kan man bli stjärna över en natt till exempel på Youtube. Kanalerna är nya, men problematiken är den samma. Priset speciellt för en ung människa kan bli högt. Valet mellan publicitet och pengar kan vara svårt om det betyder att man måste avstå från sitt privatliv och glömmer sina människorelationer. Det är lätt att bara tänka på sig själv.

Aaltonen nämner Robin som ett exempel på en ung artist som har gjort det förnuftiga valet att ta en paus från offentligheten.

Regissören säger att Piaf görs till en produkt, där kläder, hår, smink och språk har betydelse.

– Det är ännu värre nuförtiden.

Edit Piaf spelas av Emma Klingenberg, som tidigare bland annat haft huvudrollen i ”Stormskärs-Maja” på samma scen.

Hur blir man Edit Piaf?
– Jag har läst mycket om henne och via dokumentärer försökt hitta en bild av henne. Men man får inte bli begränsad i sitt gestaltande. Jag är inte Piaf, men jag har försökt skapa en sanningsbotten som jag studsar ifrån, och lagt till hennes egenheter. Sången är kärnan och navet som allt snurrar kring och hon lärde sig hitta berättelserna i sitt framförande.

Klingenberg tycker att frågan om varför Piafs bekräftelsebehov var så oerhört stort är intressant.

– Ville hon bara ha bekräftelse eller sökte hon en frihet? Vad är bekräftelse, vad är det för ett känslotillstånd man längtar efter? Det tycker jag är intressant också med tanke på dem som i dag blir stjärnor över en natt. Och det svaret hittar man bara genom att blicka inåt.

Huvudrollen. Emma Klingenberg i rollen som Edit Piaf. Foto: Pette Rissanen/ÅST

Berättelsen om en stark kvinna

Åbo svenska teaters teaterchef Jukka Aaltonen, som har regisserat ”Piaf – jag ångrar ingenting”, säger att teatern ofta tidigare har visat angloamerikanska musikaler.

– Nu har vi ett stort franskt musikdrama om en stark kvinna, Edit Piaf, en berättelse som dessutom väl passar på ÅST:s stora scen. Alla känner till musiken.

Musiken har komponerats av kapellmästaren Marko Autio.

På scenen syns sju skådespelare och en sexmannaorkester.

Pjäsen är skriven av Peter Snickars.

För koreografin står Eeva Soini och Lassi Sairela från dansteatern Eri.

Scenografin är gjord av Markus Tsokkinen och kostymdesignen av Heidi Tsokkinen.

Sarah Nedergård spelar huvudrollen som Edit Piaf den 23 september, 5 oktober, 1 november och 29 november.

”Piaf – jag ångrar ingenting” har premiär på Åbo svenska teaters stora scen torsdag den 14 september klockan 19.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*