Pargas planerar nytt affärscentrum: Lidl intresserat

En ny affärsbyggnad, byggnader för småbutiker och affärslokaler och en småbåtshamn planeras i området invid Skärgårdsvägen. Grafik Paul Söderholm , källa: Pargas stad

Pargas stad tänker utveckla området invid S-market vid Skärgårdsvägen.

Målet är att skapa en större helhet av affärer och service.

Avsikten är att utveckla området till en maritim oas där invånare, fritidsboende och båtförare kan koppla av och göra behövliga inköp.

Placeringen av området vid Sundet gör det möjligt att bygga en ny båthamn i nära anslutning till butikerna.

Enligt staden är det fråga om ett unikt samarbetsprojekt inom handeln som Pargas stad och andelslaget Turun Osuuskauppa (TOK) kommer att genomföra tillsammans.

De största markägarna till området är TOK och Pargas stad.

Som en del av projektet planerar TOK att öppna en ny och modern S-market på området.

– Våra kunder värdesätter ett allt större sortiment och god service som till exempel producenter av närproducerad och ekologisk mat. För oss är det viktigt att också ta hänsyn till båtfolket i vårt serviceutbud bland annat genom bränsleförsäljning, säger Antti Sippola, vd i TOK.

– Båthamnen är en stor sak för alla båtfarare som rör sig på norra sidan om Pargas, säger Pargas stadsdirektör Patrik Nygrén. Med möjligheter till bränsleförsäljning och annan service blir det en viktig hamn i regionen.

Nygrén är nöjd över det goda samarbetet och över att Pargas stad kan erbjuda aktörerna inom handeln, som samtidigt är stora arbetsgivare, en mycket lockande tomt även med tanke på hela regionen.

Förhandlingar har också inletts om ett samarbete med Lidl.

Staden har redan tidigare förhandlat med Lidl om att butikskedjan skulle etablera sig i Pargas men förhandlingarna har inte lett till något resultat.

Nu verkar man ha kommit fram till en gemensam lösning som enligt Nygrén gynnar alla involverade parter.

– Utgångsläget är att Lidl och TOK ska verka i samma fastighet i affärscentret. Det är den bästa lösningen både när det gäller kundtillströmningen, trafiken och logistiken, säger Nygrén.
Han betonar att förhandlingarna ännu bara är i början och att många bitar ska falla på plats innan allt är klart.

Lidl anser att projektet i Pargas är en intressant öppning ur handelns synvinkel eftersom området ligger centralt vid en livligt trafikerad väg och är åtkomlig för båtförare.

– Vi deltar gärna i förhandlingarna kring samarbetsprojektet. I det här skedet är förhandlingarna dock i en ytterst preliminär fas, säger Lauri Sipponen, vd för Lidl Suomi.

Några fler kommentarer ger han inte i det här skedet.

Byggandet av det nya affärscentret kräver en detaljplaneändring. Målet är att affärsbyggandet ska genomföras 2018–2019.

Som en del av projektet ska också en ny väganslutning byggas så att man kan köra in till området direkt från Skärgårdsvägen.

Nästa vecka väntas bygg- och miljönämnden i Pargas fatta beslut om att planläggningen av området kan starta.

Nygrén uppskattar att det nya detaljplaneförslaget kan behandlas i stadsfullmäktige i slutet av det här året eller i början av nästa år.

Han hoppas att planläggningen framskrider så snabbt som möjligt så att projektet kan realiseras enligt den uppgjorda tidtabellen.

Han tror inte affärscentret får några negativa effekter för kommersen i Pargas centrum.

– Tvärtom, serviceutbudet i stadens centrum blir mångsidigare. Det lockar också kunder till gågatan och affärerna och restaurangerna längs gatan. Affärscentret blir en ny port till skärgårdsstaden, säger han.

Hos TOK ser man fram emot planerna.

Företaget tänker i höst lämna en ansökan om detaljplaneändring för den nya affärsfastigheten som ska inhysa det nya S-market.

– Går planerna i lås och vi beviljas alla lov hoppas vi kunna börja bygga nästa år, säger affärsplatsdirektör Juha Heinonen vid TOK.

Ännu finns inga detaljerade planer för hur stor affärsfastigheten blir och vad allt den kommer att inrymma.

Enligt Heinonen blir fastigheten betydligt större än den nuvarande som är byggd i slutet på 1990-talet.

– Den blir uppskattningsvis 6 000 kvadratmeter stor. Försäljningsytan för det nya S-market kan stiga till 2 500 kvadratmeter. Men mycket är ännu oklart beroende på hur de andra affärslokalerna i fastigheten planeras, säger Heinonen.

 

 

Pargas stad anser att området invid S-market är ett lockande alternativ för en utvidgning av dagligvaruhandeln.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*