Pargas förlänger städavtal med Coor

Pargas utnyttjar sin två-åriga option med Coor service management som sköter städningen i staden. Det ursprungliga avtalet som undertecknandes år 2014 skulle ha gått ut den sista december i år, men i avtalet finns en option om att förlänga avtalet till slutet av år 2019.

Staden har ändå inte varit riktigt nöjd med städningen och bland annat i Piugen, Malms skola, Seniorstugan och terapibassängen har det förekommit brister.

Fastighetschef Seppo Pihl övervägde att konkurrensutsätta städningen på nytt, men efter att ha jämfört priser och olika leverantörer, kom han fram till att det bästa alternativet var att fortsätta med Coor.

– Kvaliteten har haft sina brister, men de har inte varit så allvarliga att vi skulle säga upp avtalet. Vi har reklamerat på städningen och de har förbättrat sig så vi kan leva med det. Jag ser det här som den bästa möjliga lösningen och vi får det inte bättre.

Seppo Pihl.

Beslutet att förlänga avtalet fattades av stadsstyrelsens sektion för tekniska stödtjänster i juni. Enligt beslutet förutsätts en fortsatt noggrann övervakning av städningens kvalitet.

Också avtalet med Kuurapalvelut som städar skolorna i Nilsby och Kirjala förlängdes med två år.

Kosthållschef Niina Isbergs beslut att säga upp sig och övergå i Arkeas tjänst får inga drastiska konsekvenser för Pargas, säger Pihl. Isberg övergår i Arkeas tjänst och Pihl hoppas att hennes kunskaper och kännedom om Pargas kommer till användning hos den nya arbetsgivaren.

Någon ny kosthållschef anställer Pargas inte. I stället arbetar Pihl nu med ett förslag på hur kvalitetsgranskningen av maten ska skötas. Sannolikt blir det frågan om en modell där granskningen sköts gemensamt med städningen, antingen internt av stadens egen personal, eller så att man köper tjänsterna utifrån, säger Pihl.

Arkea tog över stadens kosthåll den första september. Efter vissa inkörningsproblem till följd av personalbrist tycker Pihl som själv provsmakat Arkeas mat att verksamheten har kommit bra igång.

– Maten har i alla fall inte blivit sämre och jag tycker det har gått riktigt bra.

En första större kundenkät presenteras i oktober.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*