Paavo Nurmi Marathon: Tips för den som tänker springa långt

– Om man börjar träna jättehårt nu gör man bara sin kropp utmattad och då orkar man inte lika bra under själva loppet. Däremot ska man nog hålla kroppen i gång så den inte blir för slapp, säger Sanna Nymalm. Foto: Stefan Holmström

Deltagare har valt mellan sträckorna 10km, halvmaraton och helmaraton i evenemanget döpt efter löparnas konung från Åbo. I minimarathonloppet som är riktat mot barn kan man välja mellan 700 meter och 1200 meter. Åtminstone de som springer längre sträckor har förhoppningsvis tränat hårt i flera månader redan.
Vare sig man har tränat hårt eller inte alls finns det några saker som alla kan göra nu under sista veckan. Sanna Nymalm, ordförande för Nagu idrottsförening, säger att det viktigaste man kan göra nu är att hålla energinivån uppe och vätskebalansen i skick.

Det är viktigt att tänka på vad man äter dagen innan man springer.
– Rikligt med kolhydrater dagen innan gör att man orkar bättre. Ett bra morgonmål ungefär tre timmar innan man springer men den energin kan ta ganska snabbt slut, så det gäller att ha lagrad energi i kroppen. För fet eller tung mat ska man undvika.
Nymalm poängterar ändå att det är väldigt individuellt och därför är det bra att ha koll på vad ens egen kropp behöver för att orka.

Det gäller att ha lagrad energi i kroppen. För fet eller tung mat ska man undvika.

Man ska inte vila hela veckan men ett par dagar innan kan det löna sig att ta det lugnt.
– Om man börjar träna jättehårt nu gör man bara sin kropp utmattad och då orkar man inte lika bra under själva loppet. Däremot ska man nog hålla kroppen i gång så den inte blir för slapp.
För den som springer helmaraton kan det löna sig att springa en lång sträcka ännu en gång innan PNM.

Under loppet kan man tänka på flera saker för att maximera sin uthållighet.
– Man ska alltid starta lugnt. Känner man att kroppen orkar kan man öka takten vartefter.
Har man använt en pulsklocka då man tränat fungerar det bra att utgå från den. Det är viktigt att inte överanstränga kroppen, säger Nymalm.
Vätskestationerna ska man absolut utnyttja. Speciellt för de som springer längre sträckor är det nödvändigt att dricka och äta något smått på vägen.

 

Sanna Nymalm

Bor i Nagu.
Ordförande för Nagu IF.
Drar löparskola för tonåringar och vuxna.
Sysslar mycket med orientering.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*