Nu ska det hända på Kalkholmen i Västanfjärd

Byarådets Max Andersson och företagaren Pasi Tamminen t.h. har en gemensam önskan, att Kalkholmens bryggor skulle sättas i skick.

– Nu borde vi få Eugeniabryggan i skick.

Det säger Max Andersson, ordförande för Västanfjärds byaråd, apropå nyheten att Kimitoöns kommun nu säljer Eugeniahallen och en strandremsa på Kalkholmen. Segeljakten Eugenia brukar ligga vid bryggan, därav namnet.

Bryggans trädel är i dåligt skick och borde absolut repareras. Dessutom behövs flera båtplatser och rampen för sjösättning borde förlängas.

– De pengar som kommunen nu får för Eugeniahallen borde sättas på det här, tycker Andersson.

Runa Heino, aktiv medlem i byarådet, instämmer.

– Det enda som Västanfjärd lovades inför samgången 2009 med Kimito och Dragsfjärd var en satsning på Kalkholmens gästhamn. Men inget har hänt. Nu vore det dags, tycker hon.

Bryggans trädel kan redan kallas farlig.

Pasi Tamminen, som med sin sambo Marja-Leena Jukka ska köpa Eugeniahallen, instämmer.

– De drygt 100 000 euro som vi ska betala så skulle absolut behövas för att få bryggor med mera i skick, säger han.Tamminen hoppas på bra samarbete med byarådet.

– Om byarådet till exempel ordnar sommarteater på sin nya fina estrad så är det en happening som stöder vår restaurang, säger han.

Då menar han den nya restaurang som han och Marja-Leena Jukka planerar. Först en sommarrestaurang (som han hoppas ska öppna till Valborg) i ett gammalt skjul framför Eugeniahallen – skjulet ska förstås byggas om – och sedan en året om-restaurang med destilleri i båtbyggarhallen.

Restauranggästerna ska där kunna följa med hur ”Skärgårdens gin” tillverkas, av lokala råvaror, kanske kummin.

– En idé som ger Kimitoöns en helt ny trumf som besöksmål, säger han.

Men först gäller det att avsluta köpet, få in ansökan om alla lov som behövs, skaffa utrustning från något gammalt mejeri eller kanske Estland och ordna med finansieringen. För den finns olika modeller, till exempel crowd funding eller gräsrotsfinansiering (joukkorahoitus på finska) kan vara ett alternativ.

– Dessutom verkar det här intressera väldigt mycket. En placerare ringde mig i morse och frågade om vi kan träffas, säger Tamminen.

Skjulet (som finns mellan bryggan och Eugeniahallen) ska förvandlas till sommarkrog.

Gin är ”hett” i Finland i dag. Gin tillverkas på flera håll så varför inte i Västanfjärd?

– Här finns dessutom en story att berätta. Om smuggelsprit, sprittorpeder och innan dess kalkbränningen med linbana från gruvan. Mycket att ta fram. Det är vad som krävs i dag, en bra story och en bra affärsidé. Allt det andra ordnar sig. Ju flera man får med, desto bättre. Man kan inte ensam göra allt, säger Tamminen.

Den kommande vintern beräknar han att ska gå till ombyggnad av Eugeniahallen. I vilket skick den är just nu vet han inte eftersom han inte varit inne i huset. I alla fall blir det frågan om ett dyrt projekt, men det ska marknadsföras i hela Finland. Med ”Skärgårdens gin” avses all skärgård från Karlö till Kotka. Och motorvägen från Helsingfors mot Åbo ska vara den väg som mest hämtar kunder till Kalkholmen.

– Västanfjärd börjar redan vara ”hett” och nu ska vi se till att göra orten ännu mera känd, säger Tamminen.

Han är redan en god bit på väg efter att under sommaren ha haft 8 000 gäster i Brännboda före detta skola där han och Marja-Leena Jukka har B&B och matservering under namnet Kansakoulu.

– Vi har marknadsfört oss lite annorlunda. Inga matlistor, inte ens adress i sociala medier utan kunderna har fått leta upp oss. I juli var vi i täten av Google-listan över sökningar på bed&breakfast, säger Tamminen.

Hela gångna vintern gick åt till att renovera skolhusen men så mycket som möjligt har bevarats, och kompletterande möbler skaffats begagnat från orten.

– Kunderna har uppskattat både stämningen och maten. Faktiskt hade vi flera kunder i augusti än i juli. Finländarna börjar vara så trötta på våra kalla försomrar att de tar semester i augusti i stället.

Nu har Kansakoulu öppet fem dagar per vecka (onsdag-söndag) hela vintern. På julafton serveras julmiddag för dem som annars är ensamma. Luciakvällen är redan fullbokad, och många kvällar bokade för julbord. Så efterfrågan finns.

– Sedan då vi öppnar vår nya restaurang med destilleri på Kalkholmen så ska den vara öppet året om, och veckan igenom. Man bygger inte upp sådana här koncept bara för sommaren eller för öppet någon dag per vecka. Och sommarrestaurangen ska vara öppen varje dag, säger Tamminen.

Här blir det badplats, ungefär där det växer vass nu. T.v. men utanför bilden finns Eugeniabryggan.

Strandremsan, som ingår i köpet av Eugeniahallen, består mest av vass. Den ska städas bort och den smala landremsan snyggas upp. Granne med kommunens sjösättningsramp ska en badstrand göras i ordning.

– Badplatser öppnas överallt i Helsingfors, det är stor efterfrågan på dem, så det blir en hjärtesak att ordna med en bra badstrand här, säger Tamminen.

Kommunens mattvätt förblir i allmän användning liksom p-området, Eugeniabryggan, lastbryggan, sjösättningsrampen och försäljningsbodarna. Byalaget fortsätter med sin verksamhet. I juni invigdes ett stort och fint estradhus byggt invid det som återstår av de gamla ruinerna från kalkbränningen. Nu görs nya murar på talko omkring platsen där publiken kan sitta.

Det var i går som Kimitoöns tekniska nämnd beslöt att sälja Eugeniahallen och det drygt en hektar stora strandområdet invid (på den sida som vetter mot Villa Felix) till Tamminen och Jukka. Tamminen har restaurangbakgrund, Jukka jobbar på bank. De är Åbobor från början, men nu bor Tamminen på heltid i Västanfjärd.

– Här går jag och golfar vid Bjärkas och handlar nästan varje dag i Knallis, vi använder nästan bara lokala råvaror, säger han.

Det finns mycket att berätta om gångna tider på Kalkholmen. Här begrundar Pasi Tamminen bilder från kalkbränningen.

Pasi Tamminen känd i Åbo som DBTL-arrangör och ägare till turisttåg

Pasi Tamminen är tidigare känd som företagare i nöjes- och turismbranschen i Åbo. Han har en bakgrund som journalist vid Auran Aallot och jobbade i tio år i evenemangsbolaget Welldone, numera Live Nation, innan han blev företagare i början på 1990-talet.

Tamminen var ägare och vd i företaget Happening som via Happening Laituri arrangerade stadsfestivalen Down by the Laituri eller DBTL sedan 1995. 2015 tog Åboföretaget Auraviihde över som arrangör efter att Tamminens affärsverksamhet råkat i ekonomiska svårigheter.

Tamminen ägde också företaget Happening Jokijuna som drev Å-tåget Jokke. Företaget gick i konkurs och tåget såldes på tvångsauktion 2015. Happening hade över en halv miljoner euro i skulder. Största delen av skulderna kom från DBTL-verksamheten.

– Ibland kan man misslyckas. Ekonomin gick bra i många år, men flera faktorer som tillsammans påverkade situationen gjorde att det svängde till det sämre. Jag har redan betalat bort en del av skulderna, säger Tamminen.

Vad har du för förväntningar på ditt nya projekt?

–  Jag tror starkt på projektet. Att börja destillera gin blir en succé, ”Skärgårdens gin” blir en succéprodukt för hela kusten.

Texten har uppdaterats 13.9 klockan 19.40 med ytterligare uppgifter om Tamminens bakgrund och hans egna kommentarer till företagandet.

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*