Mopedister anser körbanan smidigare

De väljer körbanan. Linnea Rekilä (tv) och Zelda Lindberg tycker att det är smidigare att köra längs Skärgårdsvägens kant bland bilarna, än att köra på cykelvägen. Foto: Anja Kuusisto

Ungefär ett dussin med mopeder och skotrar står parkerade på Sarlinska skolans gård på fredagsmorgonen. På parkeringsplatsen intill är fyrhjulingarna nästan lika många.

De fyra 15-åriga moped- eller skoterchaufförer som ÅU träffar har alla kommit körande från olika håll till det svenska högstadiet i Pargas, men gemensamt för dem är att de samtliga har valt att köra på körbanan för biltrafik – tvärtemot vad Trafikskyddet rekommenderar.

Deras förklaring är entydig: Det är enklast så.
– Om man ibland ska köra bland bilar och ibland på cykelvägen är det mer att hålla reda på, därför väljer jag alltid körbanan, säger Jimmy Karlsson.

Zelda Lindbergs skolväg från Ljusudda till skolan är cirka 3–4 kilometer och hon kör största delen av den på Skärgårdsvägens körbana, bland bilarna.
Hon instämmer med Jimmy:

– Dessutom är det snabbare, kör man på cykelvägen går det långsammare.

Hennes kompis Linnea Rekilä har en lite längre skolväg.
– Jag bor åt Sunnanbergs skola-hållet och har ungefär nio kilometer till skolan, största delen längs med Ålövägen där det inte finns någon cykelväg att välja heller. Men också på Skärgårdsvägen kör jag bland bilarna.

Linnea Rekilä kunde också välja att åka skolbuss men det är ett långsammare alternativ.
– När skolbussen startar från skolgården är jag nästan hemma redan då jag kör moped.

Några farosituationer har flickorna inte ännu upplevt, men de funderar att det kan vara lite obehagligt trångt ibland då bilar möts på vägar som Ålövägen; det gäller att hålla sig nära kanten, säger de. På Skärgårdsvägen kör bilarna hårdare men då är vägen också bredare.

Axel Söderblom som bor i Skräbböle har omkring tre kilometer till skolan och behöver inte alls ut på Skärgårdsvägen under sin rutt.

I Sarlinska skolan. Linnea Rekilä, Zelda Lindberg, Axel Söderblom och Jimmy Karlsson kör regelbundet med moped eller skoter till skolan.

Brukar ni nånsin köra moped ända till Åbo eller S:t Karins?
– Nej, svarar de alla, till Kirjala som längst. Vi kör till skolan, hobbyn och kompisar.

Jimmy Karlsson som den här dagen inte kom med moped, utan med fyrhjuling, har gjort en del andra iakttagelser om trafiken.

– Vår fyhjuling är registrerad som en trafiktraktor och det betyder att jag får köra 60 km i timmen med den. Men bilarna ska nästan alltid förbi i alla fall, för de tänker väl att där är en fyrhjuling som bara får köra 40.

Den rutt Jimmy Karlsson kör med fyrhjulingen eller mopeden är längs med Tervsundsvägen och genom Skräbböle, då han delvis bor på en ö intill Mielisholm.

– Jag har två hem, och det andra är i Rödjan,då har jag kort väg att gå till skolan, eller köra moped.

De här ungdomarna har alla fått mopedkort under det gångna året. Försommarens rekommendationer om förändringar för mopedister på Skärgårdsvägen har gått dem förbi.

Däremot är trafikmärket ”tillåtet för mopeder” bekant.
– Sådana ser man ju, där det är tillåtet att välja cykelvägen, men det gör man väldigt sällan. Det är helt enkelt enklast att hålla sig bland bilarna, tycker den här kvartetten.

LÄS OCKSÅ regelverket som NTM-centralen gick ut med i början av sommaren.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*