Förflytta dig till innehållet

Lövö bro är nu testad

KONTROLL. Jesse Korhonen utför test med en studshammare. ÅU-Foto

Det gungar ordentligt i den lilla gondolen där Jesse Korhonen står och borrar hål i Lövö bro, som förbinder Dragsfjärd med Kasnäs. Vädret är ändå strålande jämfört med dagen innan då brotestargänget i blåsigt väder undersökte bron till Utö i Finby, Salo.
– Det gungar allra mest för dem som står i skyliftarnas nedsänkta korgar, långt under bron, säger Mikko Rauhanen, projektchef och vd för Silta Expert.
Sibbobon Korhonen knackar loss två av de betongcylindrar han borrat ut. Sedan skriver han långa nummerserier på båda.  Allt ska dokumenteras noggrant för de hållfasthettest som ska utföras.
På skåpbilen uppe på bron finns texten ”betonglabroratorium”, men i det här fallet ska Rauhanens team enbart ta prover. De arbetar på uppdrag av Trafikverket, och Lövö bro är den sista på listan över broar vars betongkonstruktioner testas.
– Vi har haft två team som båda varit ute cirka fyra veckor. I en månads tid har det här sysselsatt hela företaget.
Brokontrollerna har resulterat i hundratals betongcylindrar från  exempelvis brolock och -pelare.

– Vi gjuter såklart igen hålen, vilket ibland kan vara knepigt, då de borrats underifrån, säger Rauhanen.

MÅNSIDIGT. Mikko Rauhanen kollar också fyrar, pirar och linjetavlor. ÅU-Foto

Invid alla borrhål har det också gjorts flera hundratals test med så kallad studshammare, en traditionell icke-destruktiv metod för att mäta tryckhållfastheten.
Orsaken är att det finns misstankar om att studshammare inte alltid ger pålitliga resultat. Då Trafikverket nu får omfattande data från tusentals borrprov i 93 broar och ännu fler studshammarresultat, ska det gå att se om data korrrelerar.

Alla hål och studshammarytor fotograferas också.

PROVNUMMER. Alla utborrade betongbitar dokumenteras noga. ÅU-Foto

Vinden är inte den enda utmanningen. En annan riskfaktor är då somliga bilister väljer att nonchalera de tillfälliga hastighetsbegränsningarna.
Ibland blir det tekniska trubbel. En hyrd skylift fick ett fel på tisdagen, vilket ledde till att mannen i korgen fick tilbringa två extra timmar under bron.
– Vi hissade ner mat och mer kläder, så han klarade sig. Det som var värre är att vi förlorade tre timmar effektiv arbetstid, säger Rauhanen.

SISTA OBJEKTET. Tövsala på måndagen, Finby på tisdagen, Lövö på onsdagen. I dag torsdag räknar brotestarna med att de ska få packa ihop och åka hem. ÅU-Foto

Lövö bro i solsken och svag vind är en riktigt skön arbetsmiljö, säger Rauhanen,  särskilt om man jämför med den motorvägsbro som teamet undersökte  på avsnittet Muurla-Lojo.
– Vi fick börja arbeta klockan sex på kvällen och så skulle vi vara borta sex på morgonen. Med alla arrangemang blev det inte många timmar över för att försöka sova.
Efter några intensiva brokontrollveckor kan broteamet se fram emot en ”normal” vecka. En sådan kan handla om visuella rutinkontroller av broar. Företaget har nischat in sig på kontroller av gamla och väldigt olika betongkonstruktioner. På listan över utförda projekt hittas fyrar som Kallbådagrund, högspänningsledningars betongfundament, bryggor och pirar, samt linjetavlor längs farleder.
– Man fattar inte hur många linjetavlor det faktiskt finns längs en farled förrän man åker ut för att kolla dem.

Sommaren är högsäsong för utomhusarbete, vintern domineras av kontorsjobb och reparationsplaner för kontrollerade objekt.

DINGLAR. Skyliftarnas nedsänkta korgar är en tuff arbetsplats i hård vind. ÅU-Foto

Trafikverket testade redan i fjol arton broar efter att kvalitetsoklarheterna uppdagades i Åbo. Sex av dem visade sig underskrida hållfasthetskraven, inte på ett alarnerade sätt, men så att det motiverade att kontrollerna utvidgades till ytterligare 93 broar.
Minna Torkkeli, enhetschef vid Trafikverket, beräknar att de sista brokontrollerna ska vara klara i mitten av september. Betongcylindrarna analyseras av bland annat statens tekniska forskningscentral VTT. Det som testas är bland annat kapillariteten, det vill säga hur porös betongen är.
I en intervju för branschtidningen Rakennuslehti förra veckan beräknade Torkkeli att alla laboratorietest borde vara klara i slutet av året. Trafikverket informerar omedelbart om något oroväckande dyker upp, enligt Torkkeli.

Det här har hänt

  • I fjol stoppades bygget av T3-sjukhuset i Åbo efter en misslyckad gjutning. Tester pekade också på hållfasthetsproblem i redan gjuten betong.
  • Ungefär samtidigt uppdagades liknande problem vid ett bygge i Harpunkvarteret nära Åbo slott.
  • I Kemijärvi tvingades man riva en bro på grund av misstankar om hållfasthetsbrister.
  • Husbyggnadsindustrin, en förening för företag i byggbranschen, började i vintras med betongundersökningar vid tio stora byggbolags projekt i Egentliga Finland.
  • I mars meddelade Trafikverket att 93 landsvägs- och järnvägsbroar ska hållfasthetstestas. De undersökta broarna är byggda 2005–2015.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter