Lillholmens bro går inte att öppna nattetid – oskäligt säger GK:s vice kommodor

Lillholmens klaffbro är numera fjärrstyrd och öppnas inte längre nattetid. ÅU-foto

Lillholmens pontonbro i Pargas styrs numera från Pojobron i Raseborg. Hittills har båtfararen själv öppnat bron genom att dra i ett snöre invid bron. Snöret finns kvar, men nu skickas en öppningsbegäran till kontrollrummet i Ekenäs därifrån bron öppnas.

Trafiken övervakas via videokamera. Samtidigt har Trafikverket bestämt att bron inte längre öppnas nattetid mellan klockan 24.00 och 7.00 för annan trafik än myndighetsbåtar. Syftet är att öka säkerheten, säger enhetschef Tero Sikiä.

– Det finns alltid en risk att en bil eller fotgängare är på broklaffen då den öppnas, nu har vi bättre koll på trafiken.

Eftersom övervakaren kan följa trafiken i realtid stängs bron direkt då båten har passerat. Det här gör att trafikavbrotten på land blir kortare och trafiken löper smidigare, säger Sikiä.

Biltrafiken ska löpa smidigare nu när bron stängs direkt efter att båten har passerat.

Vid Gullkrona kryssarklubb är vice kommodor Erik Nordenswan missnöjd med att man inte längre kan öppna bron under nätterna. Varför krångla till saker och ting i onödan frågar han sig.

– Att under den ljusa årstiden komma hem med båt efter klockan 24 är inte sent alls. Det är en stor försämring.

Informationen kring de nya tidtabellerna har varit bristfällig och känner man inte till de nya öppningstiderna och kommer till bron på natten måste man köra runt hela Stortervolandet för att komma till sin hemhamn som ligger på ”fel” sida bron.

– Det är oskäligt.

Mellan klockan 7 och 19 öppnas bron varje hel och halvtimme, efter klockan 19 vid behov.

7 Kommentarer

  1. röda ljuset skall ju inte lysa om inte bron körs. det skall blinka en gul och en blå lampa som betyder att du på eget ansvar kör under bron. skule det lysa rött helatiden skulle ingen få köra där.

  2. Senast då jag åkte igenom fungerade faktiskt inte röda ljuset för båtarna på norra sidan om bron (fredag 8.6.). Nattetid skulle det vara otroligt farligt.

  3. Vem ligger bakom detta horribla beslut. Det finns inget fog att ändra på de rutiner som tidigare fungerat helt klanderfritt. Ge tillbaks våra båtfarare rätten att själv bestämma när vi behöver öppna bron.

  4. Olyckorna har varit fler än va de kanske skrivits i tidningen. Allt pga att folk har så bråttom att de kör fast trafikljuset varit rött. Bommarna har i flera repriser bytts ut. Nu behöver dessutom inte bilisterna vänta i onödan på att en nåt åkt igenom. Bron stängs direkt båten/båtarna passerats.de som nu vet att bron inte öppnas efter 24 kan åka runt som inte tar så mycket extra tid. Detta var på alla sätt en riktning åt rätt håll. Säkerheten bättre mindre väntande för både båtar och bilar. Stor tumme upp. Dessutom har det gett 3 nya arbetsplatser åt dem som sitter i Ekenäs och styr Ekenäs, Pargas och strömma bron.

  5. Enligt min erfarenhet fungerar både trafikljus och spärrbommar också nattetid. Skapar vi ett krångelpargas?

  6. Förklaringen låter nog som ett svepskäl som ska dölja resursbrist pga sparåtgärder. Bron har belysning så kamerorna fungerar nästan som på dagen. Hur många olyckor har det till dagsdatum skett nattetid för att bron har öppnats utan kameror?

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*