Förflytta dig till innehållet

Läsväskan är sajten som sporrar till läsning

Sajtens skapare och idékläckare. Fr v Jens Eriksson, Sebastian Ducander och Lotta Dammert. Foto: Anja Kuusisto

Tjugo aderton, tjugo nitton…. Ylva Heikius räknar sidor medan hon bläddrar igenom boken hon nyss läst, ”Vems katt”.
Men sen blir det så väldigt många sidor att hålla koll på. På nästsista sidan hittar vi uppgiften om hur många de är i boken av Helena Bross, nämligen 51.
Författarnamn, titel och sidantal, det är vad Ylva behöver för att anteckna sin läsupplevelse i något som heter Läsväskan.

Ylva Heikius går i 1 A i Malms skola i Pargas och har öppnat Läsväskan på sin dator – förstaklassarna har personliga Crome Books som används under lektionerna.
I sin egen profil i Läsväskan skriver Ylva in uppgifterna om boken hon har läst. Sen väntar hon med tindrande ögon när programmets ”läskassa” räknar ut vilken slags läsare hon är efter ytterligare en bok.
– Mästarläsare! strålar Ylva och skuttar iväg efter följande bok.
Ivern är mycket stor i 1 A. Att använda de splitternya bärbara datorerna är lite julafton i sig, att få fart på läsningen och via den öppna en helt ny värld är en minst lika stor sak.

Ylva Heikius i 1 A i Malms skola antecknar vilken bok hon har läst.

Men alltid håller inte läsivern i sig. Lotta Dammert, lektor i modersmål och litteratur i Sarlinska skolan, känner utmaningen i att få tonåringar lässugna.
Hon har grubblat en hel del på hur hon som lärare snabbare skulle lära känna sina nya elever bättre, till exempel så att hon genast rekommenderar rätt bok till rätt elev.
– Det kan handla om en chans, säger hon allvarligt – eftersom hon är övertygad om att läsningen är nyckeln till så mycket, ja, nästan till allt när det gäller att ta in kunskap i skolvärlden.

Lotta ville alltså hittar nyckeln till sina elevers läsupplevelser och få dem sporrade i läsning. Grubblandet ledde till Läsväskan, sajten som medvetet leker med ordet resväska, och resandet i sig.
– Att läsa är som att resa, säger Dammert, det ger nya upplevelser och erfarenheter.
I plattformen Läsväskan är du en läsenär, här finns boksäcken med massor med tips om böcker som andra läsare delat med sig, här finns hållplatser med uppgifter och läsebyrån, det vill säga biblioteket. För medläsenärer, såsom till exempel föräldrar, finns här många bland annat tips om hur man stöder läsning.
– Det är fantastiskt att vi är här nu, att sajten är öppen för alla Pargas skolor, säger Lotta Dammert i dag.

Modersmålstimme i 8 E. Lotta Dammerts elever har valt böcker de läser och en del jobbar med en uppgift om namnlagen i Finland.

Det är ett år sedan hon tänkte högt om sin idéer och märkte att it-pedagogen Sebastian Ducander direkt fångade bollen.
Sedan kom klassläraren Susanne Båge och Jens Eriksson, it-stöd i Pargasskolorna, med och han har fungerat som huvudarkitekt för själva sajten. Efter ett tag växte teamet med Jolanda Raitio, bibliotekarie.

Gillar äventyr. Aamos Andersson i 8 E läser boken ”Legend” av Marie Lu. Foto: Anja Kuusisto

Senaste vår hade man kommit så långt att idén presenterats och godkänts av Svenska Kulturfonden, och i slutet av maj och i juni i sommar har arbetet pågått för fullt. När Pargaslärarna hade en fortbildningsdag innan skolstarten togs Dammert och Ducander med i programmet i sista stund; nu var de så långt att de ville berätta om sajten för alla lärare.
– Vår presentation togs emot med applåder, det var ett härligt bemötande, säger Ducander.

Under sommaren hade det också klarnat att man ville ha med en pedgogisk film som berättar om Läsväskan och egna illustrationer för sajten; filmen har gjorts av Dumdumfilm (skolans tidigare elever) och för illustrationerna står Malin Hagström.
– Läsväskan är inte färdig än, vi tillför till exempel fler uppgifter på hållplatserna, säger Eriksson, och så lever förstås sidan hela tiden då användarnas profiler byggs på.
I Pargasskolorna har alla elever ett Google-konto och via det byggs den egna Läsväskan-profilen upp.
– Alla lärare kan dra nytta av Läsväskan, när eleven byter lärare eller skola följer elevens användarprofil med, säger Dammert.

Det upplever klassläraren Susanne Båge i årskurs 1 A att är så fascinerande.
När de förstaklassare hon nu för in i läsandet värld om sex år tar steget in i Sarlinska skolan och högstadiet har de en helt annan läskassa än i dag och deras lärare kan via Läsväskan se vad eleven har med sig i bagaget.
I klass 1 A haglar förslagen om vilka böcker som är bra: Lasse-Maja, Pippi, Pettson… Och Ylva Heikius vet vilken bok hon ger högsta betyg: Ronja Rövardotter.

Läsväskan

  • En sajt som följer elevens framsteg i läsning. Den bjuder också på läs- och litteraturtips, recensioner, m m och stöder lärarna.
  • Idén till Läsväskan har sitt ursprung hos Lotta Dammert, modersmålslärare, som i samarbete med Sebastian Ducander, it- pedagog och klasslärare började bolla idén för ett år sedan. De knöt till sig Susanne Båge, klasslärare i Malms skola, och Jens Eriksson, it-stöd och senare även Jolanda Raitio, bibliotekarie.
  • Bidrag från Svenska kulturfonden och Pargas stad möjliggjorde att teamet bakom Läsväskan kunde lansera den till skolstarten i augusti i år.
  • Redan nu har över 400 elever och omkring 100 lärare skapat sin egen läsarprofil.
  • Samtliga svenskspråkiga skolor i Pargas stad i årskurserna 1–9 tar i bruk Läsväskan i höst,  sammanlagt cirka 1000 elever.
  • Föräldar och bibliotekspersonal kan också ha nytta av Läsväskan.
  • En reklamfilm som berättar om vad Läsväskan går ut på  har gjorts av Dumdumfilm.
  • Den offentliga webbsajten berättigar inte till alla funktioner som användarna har, men du kan besöka Läsväskan på adressen lasvaskan.edu.pargas.fi

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter