Landskapsdirektören vill att broavtalet syns i budgeten

Positiv strukturomvandling. Bland annat Åbovarvet och bilindustrin skriker efter arbetskraft. ÅU-foto

När regeringen i morgon onsdag inleder höstens budgetförhandlingar har landskapsdirektör Kari Häkämies från Egentliga Finlands förbund en förhoppning.

– Vi vill ha regeringens skriftliga stöd för modellen med ett broavtal som utredningsmannen Esko Aho presenterade nyligen. Men vi tror inte på några konkreta summor ännu i de här budgetförhandlingarna. Det vore orealistiskt att hoppas på pengar redan nu med tanke på att broavtalet presenterades förra veckan.

Broavtalet (ÅU 25.8.2017) handlar om hur regionen ska hantera den positiva strukturomvandlingen, det vill säga att både bilindustrin i Egentliga Finland och varvsindustrin nu behöver stora mängder arbetskraft.

Broavtalet ska vara ett modellavtal mellan staten och aktörerna inom Egentliga Finland, där ansvaret, arbetsfördelningen och sätten att finansiera de åtgärder som behövs slås fast.

Omfattande åtgärder behövs så att industrins behov av ny arbetskraft kan tillfredsställas både akut och på längre sikt.

Några nyckelord i Esko Ahos förslag är därför satsningar på utbildning och kunnande samt forskning och utvecklingsarbete.

En flaskhals som Aho lyfter fram är de investeringar i infrastrukturen som skulle behövas. Att det blir lättare att ta sig till och från Åboregionen är viktigt för underleverantörerna, varutransporterna och för dem som ska pendla till jobbet från ett större område.

NTM-centralens direktör Kimmo Puolitaival har tidigare lyft fram att det därför är viktigt i de kommande budgetförhandlingarna att nya infrastrukturinvesteringar blir möjliga.

Han vill ha 1,8 miljoner euro för att förbättra korsningen vid infarten till Åbovarvet i Perno och 30 miljoner euro för att förbättra väg E18 mellan Kausela och Kirismäki.

Landskapsdirektören Kari Häkämies säger att regeringen är väl medveten om de projekt som är viktiga för regionen sedan tidigare. Men broavtalet är det nya, som han därför vill lyfta fram i budgetförhandlingarna.

Men brukar inte alla regioner också önska sig reda pengar av förhandlingarna?

– Jo, det finns många aktuella projekt. Jag är ganska säker på att vi får 10 miljoner euro till för att fortsätta planeringen av entimmeståget.
Sammanlagt behövs 40 miljoner euro för planeringen och de första 10 miljonerna har redan beviljats för i år.

Hur går det med bron mellan Pargas och Nagu?

– Kanske det en dag finns en regering som beviljar planeringspengar också för den. Man kan dra paralleller till entimmeståget. Många sade att det var ett orealistiskt projekt, tills det en vacker dag fick pengar. Så kan det gå också med bron mellan Pargas och Nagu, även om pengar för den är orealistiskt just nu.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*