Lagom är bäst då det gäller dieter

Många väljer grönsakshyllan efter årsskiftet då man vill inleda ett hälsosammare liv. ÅU-foto

Nytt år = nya löften om bättre kosthållning.

Många lär haka på dieter för att göra 2017 till ett nyttigare år och det är ofta de strikta matrutinerna som lockar. Men mer av ren matglädje efterlyses av en nutritionist.

– Det är bra om man förstår att det finns ett samband mellan vad man äter och hur man mår. Men jag tycker att det är synd att man ska behöva göra det till en diet, att krångla till livet och inte ha ett naturligt förhållande till mat. Jag skulle önska att alla kunde känna mer matglädje, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist vid Livsmedelsverket i Sverige.

Till exempel LCHF-dieten och den så kallade 5:2-dieten, som innebär två dagars fasta, är populära.

En skillnad mellan dieter i dag och förr är att fettet inte längre pekas ut som den stora boven i dramat. LCHF, till exempel, går ut på att man undviker kolhydratrika livsmedel och äter fritt av kött, grädde och smör. Men variationer inom dieterna är vanliga, säger Brugård Konde.

– Många som ringer till oss säger att de börjat äta mer grönsaker och det är jättebra, precis som att man drar ner på sockret. Men äter man bara bacon varje dag är det absolut inte bra. Och ur ett hållbarhetsperspektiv är en sådan diet också bekymrande, på lång sikt.

Om man lyckas följa en diet, så fungerar den oftast, enligt Brugård Konde. Men det var just det där med att lyckas följa…

– De flesta dieter fungerar under en kort tid. Man kan gå ner med nästan vilken diet som helst, men att hålla kvar det är den stora utmaningen.

ÅU-foto

Det svenska Livsmedelsverkets råd är alla ska försöka hitta sitt sätt för att äta mer grönt, lagom mycket och röra på sig. Söker man förhållningsregler som mer liknar en diet är socker det första man kan låta bli.

– Man kommer ganska långt bara genom att dra ner på godis, läsk och andra söta drycker. Sedan kan man försöka äta mer grönsaker och lite mindre av kött och då framförallt chark.
Charkprodukter, som korv, kassler och rökt skinka, innehåller ofta mycket salt och mättat fett. Att dra ner på charkprodukterna minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom. (FNB–TT)

 

NÅGRA VANLIGA DIETER

Lågkolhydratkost: Exempelvis LCHF eller Atkinsdieten. Går ut på att man låter bli livsmedel som innehåller mycket kolhydrater, som potatis, bröd, ris, sötsaker och pasta. Däremot är det fritt fram för kött, fisk, grädde, ost och matfett.

Dieter med lågt GI: Exempel är olika GI-dieter och Montignac. GI står för glykemist index och dieterna går ut på att man väljer kolhydratrika livsmedel som bryts ner långsammare och som gör att man känner sig mätt längre. Exempel på sådan mat är bröd och flingor med stor andel hela korn samt baljväxter.

Halvfasta: Exempelvis 5:2-dieten som innebär att man halvfastar under två dagar (ej i följd) och äter som vanligt veckans övriga fem dagar.

Viktminsknings- och bantningsprodukter. Det förstnämnda är exempelvis pulver som man gör soppa eller dryck på, som ska ersätta en måltid. Det kan också handlar om ”bars” att byta ut den vanliga maten med. Gällande bantningsprodukter är det ofta otydligt vad som finns i och saknas vetenskapligt stöd för att de verkligen funkar.

Källa: Svenska Livsmedelsverket (FNB–TT)

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*