Kyrkbackens skola fick roddbåtar av Hem och Skola – ÅU åkte med till Apagrundet

Nagueleverna Elin Kari, Linnea Nordqvist och Frida Hausen tar en titt på sjökortet innan de sätter sig i båten och styr mot Apagrundet. Foto: Carina Holm
Nagueleverna Elin Kari, Linnea Nordqvist och Frida Hausen tar en titt på sjökortet innan de sätter sig i båten och styr mot Apagrundet. I bakgrunden Juhana Virkkunen. Foto: Carina Holm

Det är årets första höstdag med svalare temperatur och enstaka regnstänk när sjuorna i Kyrkbackens skola i Nagu går ner mot stranden till de tre nya roddbåtarna, som Hem och Skola i Nagu har skaffat till skolan, tack vare finansiering från Sparbanksstiftelsen i Nagu.

Brisen, Vågen och Vinden ska användas på olika sätt i undervisningen och tidigare har åttorna och niorna rott på gymnastiken.
I dag är det vattenprojekt och biologi för årskurs sju hela förmiddagen och biologiläraren Peter Rönnberg är eld och lågor.

– Det här är en gammal dröm som går i uppfyllelse. Tänk att kunna ta med sig en klass ut på sjön och fara ut till en ö och lära sig om bergarter eller om fiskar. Det är ju inte alls så att alla barn är båtvana trots att de bor i Nagu.

Alla ska kunna använda en snurra efter nian

Meningen är att alla i Kyrkbackens skola när de går ut årskurs nio ska kunna ro och hantera en liten aktersnurra, förtöja och kunna det viktigaste om sjövett. Skolan ligger ju i Skärgårdshavets biosfärområde och tillgången till båt stärker också skolans skärgårdsprofil.

Rönnberg säger att båtarna är perfekta att använda för ämnesöverskridande lärande och den tvärvetenskaplighet som betonas i den nya läroplanen.

– Båtarna kan till exempel användas för fiske, så att eleverna lär sig lägga ut nät och kanske man inom ramen för huslig ekonomi kunde göra en utfärdskokbok för trangia?

Ludvig Fagerlund och Dom Sittichan tar planktonprov som en del av skolans vattenprojekt. Foto: Carina Holm
Ludvig Fagerlund och Dom Sittichan tar planktonprov som en del av skolans vattenprojekt. I bakgrunden Olga Åberg. Foto: Carina Holm

Vattenprov och plankton

Den här dagen ska Olga Åbergs grupp bekanta sig med ryggradslösa vattendjur, Georg Sarlins grupp ska ta vattenprov för att senare kunna kolla vattenkvaliteten och Ludvig Fagerlunds grupp ska ta planktonprov.

Eleverna bär planktonhåvar och en algräfsa.

Alla har flytväst men det där med kläder enligt väder som det stod om i meddelandet inför dagens utfärd ska det visa sig vara lite si och så med.

När eleverna i Kyrkbackens skola i Nagu går ut årskurs nio ska de kunna hantera en liten aktersnurra. Foto: Carina Holm
När eleverna i Kyrkbackens skola i Nagu går ut årskurs nio ska de kunna hantera en liten aktersnurra. Foto: Carina Holm

Ut ur vassen

Peter Rönnberg visar och förklarar noggrant hur båtarnas aktersnurror fungerar. Av de tolv sjuorna är det bara en som säger att han kan köra båt, medan ett par av flickorna kan köra, men inte starta snurran. Flera kan ro. En får i alla fall ut båten från vassen, säger hon.

Olga Åberg konstaterar att man i Nagu klarar sig utan att kunna köra båt, eftersom det går färjor.

– Och så kan man cykla, säger Linnea Nordqvist.

Juhana Virkkunen tycker om att köra båt och brukar vara ute med sin pappa.

– Ibland hjälper vi också en äldre dam som bor på en holme. Dit far vi med båt.

Lära sig genom att göra

– Att försöka är bästa sättet att lära sig, säger Rönnberg.

Eleverna tittar på sjökorten och hjälps åt att skuffa ut båtarna från stranden och vassen. Snart är alla tre båtar i väg och det hörs en hel del skrik när vattnet stänker in över förarna.

– Jag fryser i ansiktet.

– Jag är helt genomblöt.

Efter ungefär tjugo minuter när sällskapet kommer fram till Apagrundet är en del ganska blöta och frusna i sina collagebyxor och korta strumpor.

På vägen hem från Apagrundet styr Olga Åberg med biolgoiläraren Peter Rönnberg bredvid sig. Närmast kameran sitter Elin Kari från Kyrkbackens skola i Nagu. Foto: Carina Holm
På vägen hem från Apagrundet styr Olga Åberg med biologiläraren Peter Rönnberg bredvid sig. Närmast kameran sitter Elin Kari från Kyrkbackens skola i Nagu och Frida Hausen till vänster. Foto: Carina Holm

Dykning och saknade utebyxor

Rönnberg värmer saft på trangian och på ÅU:s fråga om vad de packar med sig nästa gång, som de inte har med i dag, säger nästan hela kören av trettonåringar ”utebyxor” och ett par lägger till ”handskar”, ”mössa” och ”regnkläder”.

Men Boom Sanprasert låter sig inte avskräckas utan dyker i med sina vattenprovsburkar som han har planerat.

Eleverna trotsar vinden och räfsar upp tångruskor på jakt efter smådjur och försöker få upp något med planktonhåvarna. Allt ska förvaras i skolans kylskåp tills nästa biologilektion.

– Vi hittade små räkor på tången och ett litet rött maskliknande djur.

Också rödalger och grönalger har eleverna fått tag på.

Nordvästlig vind 7-8 meter i sekunden

Det blåser nordvästlig vind, och den som gissar på 7–8 meter har nog ganska rätt, säger Peter Rönnberg.

Tillbaka på stranden igen efter utfärden säger pojkarna att det var en roligare biologilektion än de vanliga.

– Och jag har lärt mig att när man kör båt far den åt motsatt håll jämfört med var propellern är, säger Elin Kari.

– Ni hanterade båtarna jättebra. Nästa projekt får kanske bli att skaffa båtar också till skolan i Korpo, säger Rönnberg, som undervisar i naturvetenskapliga ämnen också där.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.


*